Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Van Hove Onderwijsadvies (Drs EM van Hove)
Plaats Amsterdam
Datum 16 juli 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Kritiek op de Kwalificatiedossiers richtte zich op de zgn. SHL competenties. Die zijn bruikbaar voor het bedrijfsleven, maar voor het onderwijs volkomen ongeschikt.
Als het MBO wordt vorm gegeven aan de hand van 25 ‘achterlijke en vage competenties’ weet niemand meer welke kennis wordt overgedragen (uitspraak lid Tweede Kamer).

In de nieuwe Kwalificatiedossiers wordt nog steeds uitgegaan van de SHL competenties. Vakkennis staat iets uitgebreider beschreven dan in oude KD's, maar is onvoldoende om kwalitatieve kennisoverdracht in het MBO te waarborgen.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Geen voordelen, want verplichte keuzedelen ontnemen scholen ruimte om onderwijs zelf vorm te geven.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
Onderwijs wordt dichtgetimmerd, scholen hebben geen eigen keuze.

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Ik ben voor breed opgeleide MBO'ers met verstand van zaken.
Belangrijkste vraag voor docenten: welke KENNIS gaan we overdragen.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Onzin.
Alle onderdelen van het curriculum zijn voorwaardelijk voor het behalen van het diploma.
"Elke les is examen!"

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Cijferlijst bij het diploma verschaft toekomstige werkgever inzicht in capaciteiten gediplomeerde.
Alle onderdelen in de cijferlijst moeten uiteraard tenminste voldoende zijn.

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Het KD is een papieren tijger. Door de vage formuleringen kun je er als docent alle kanten mee op. Invoering zal niet op problemen stuiten, maar of de kwaliteit van het MBO omhoog gaat, is de vraag.
Een KD met gespecificeerd eindtermen zou veel grotere consequenties kunnen hebben voor het curriculum. Docenten zouden dan geschoold moeten worden op meer kennisoverdacht.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Enerzijds moeten we het onderwijs niet helemaal dichttimmeren bij wet, maar enige richting aan kennisoverdracht aan de hand van heldere eindtermen zou wel mogen.

Bijlage