Herziening kwalificatiestructuur mbo
Reactie
Naam | ROC Friesland College (Drs. J.G. Nater-Hak) |
---|---|
Plaats | Leeuwarden |
Datum | 12 augustus 2014 |
Vraag1
Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?prima
Vraag2
Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?voor de school geen voordelen; voor de student een bredere keuze
Vraag3
Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelenDe examinering van de keuzedelen. Waaraan moet die voldoen en hoe zijn docenten en studenten gemotiveerd om het examen kwalitatief resp. goed op te zetten en af te ronden?
Vraag4
Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?prima
Vraag5
Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).Wat vindt u hiervan?
Een voor de instellingen onmogelijk idee om uit te werken. Waaraan moet die examens voldoen en hoe zijn docenten en studenten gemotiveerd om het examen kwalitatief resp. goed op te zetten en af te ronden?
Vraag6
Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?Geen goed idee. Geef aan dat er voldaan is aan de inspanning, maar ga dit niet met cijfers aangeven! Wat zegt een 6 of een 4? Voor de toekomstige werkgever heeft dit geen enkele waarde. Wel welke keuze gemaakt is en waar inspanning voor verricht is. Niet of dit een 4, 6 of 8 als waarde heeft gekregen. Het is aan de toekomstige werkgever zelf om een inschatting te maken of de ene werknemer daarmee uitstijgt boven een andere bij sollicitatie.
Vraag7
Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)Geef duidelijk aan voor welk cohort het verplicht is. Dus wanneer opleiding gestart en welk diplomajaar gaat dit voor gelden?
Vraag8
Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?Geef de scholen voldoende tijd om e.e.a. bij de uitvoerenden onder de aandacht te brengen en commitment voor de uitvoering ervan.