Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Hoornbeeck College (Drs. W.L. Verweij)
Plaats Amersfoort
Datum 23 juli 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
De gedachte om flexibel in te kunnen spelen op de veranderende arbeidsmarkt is aansprekend. Ook is het voor studenten en voor instellingen interessant om zich te kunnen onderscheiden door bepaalde verrijkende en/of verdiepende keuzedelen te volgen, dan wel aan te bieden. Het enthousiasme wordt echter behoorlijk getemperd door de voorwaarden die aan keuzedelen worden gesteld en de vaststellingsprocedure die voor keuzedelen geldt. De profileringsmogelijkheden van instellingen worden ten opzichte van de huidige vrije ruimte aanzienlijk beperkt, waardoor het onderwijs mogelijk eenvormiger zal worden. Dat is een verlies. Beter is daarom kaders en kwaliteitseisen te formuleren waarbinnen instellingen ook zelf in samenwerking met het bedrijfsleven keuzedelen kunnen ontwikkelen en instellingen daarnaast een vrije ruimte te blijven bieden.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Het feit dat studenten iets te kiezen hebben kan een motiverend effect hebben. De keuzedelen doen ook een extra appel aan de instellingen om in rapport te blijven met de veranderende arbeidsmarkt. Door middel van keuzedelen kunnen instellingen zich ook profileren.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
Dat de regels rondom de inhoud en het vaststellen van keuzedelen veel van de motivatie voor het samenstellen van innovatieve, beroepsgerichte keuzedelen en voor het profileren van de instelling door middel van onderscheidende keuzedelen zal wegnemen.

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Voor een voltijds opleiding zijn keuzedelen passend. Voor een BBL-traject zijn keuzedelen minder zinvol, omdat in die trajecten de aansluiting met de arbeidsmarkt al volop via het leerwerktraject gestalte krijgt. Ook zijn keuzedelen voor BBL-opleidingen moeilijker te organiseren. Voor een entreeopleiding en specialistenopleiding is maatwerk nodig en daarbij past beter om de keuzedelen facultatief te houden.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
In samenhang met de prikkels om goed voor de keuzedelen te presteren is dat een evenwichtige keus. Als de keuzedelen kwalificerend zouden zijn gaat dat nog meer ten koste van de flexibiliteit die de keuzedelen juist beogen.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
In combinatie met het voornemen om de keuzedelen geen kwalificerend karakter te geven biedt het vermelden op het diploma voor studenten en instellingen een prikkel om keuzedelen serieus te nemen en succesvol af te ronden. Niet de kwalificatie van het keuzedeel moet een motivatie zijn voor de student maar het aansluiten bij de interesses van de student en het (door een keuzedeel) vergroten van de kans op een entree op (een specifiek deel) van de arbeidsmarkt.

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Ja, door instellingen meer mogelijkheden te geven om verdieping en verbreding door middel van keuzedelen zelf vorm te geven, ook zonder directe inhoudelijke koppeling met het kwalificatiedossier en/of een vrije ruimte te behouden. Te denken valt aan algemene vormende keuzedelen die heel relevant zijn voor de beroepshouding van jongeren. Een ander voorbeeld is het behalen van een Cambridge certificaat Engels.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
De verplichting dat een instelling per opleiding meerdere keuzedelen moet aanbieden kan voor kleine instellingen en/of kleine locaties een ingewikkelde opgave zijn.