Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Roc van Amsterdam en ROC van Flevoland (R.C.A. Wilcke)
Plaats Amsterdam
Datum 29 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Het ROC van Amsterdam en het ROC van Flevoland zijn voorstander van het invoeren van keuzedelen naast kwalificaties. Het biedt onze instellingen en studenten de mogelijkheid om zich te profileren. Daarmee kunnen studenten zich beter presenteren op de arbeidsmarkt en / of zich voorbereiden op vervolgonderwijs.

Onze instellingen hebben (kritische) kanttekeningen bij de voorgestelde wetgeving met betrekking tot de invoering van keuzedelen.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
In het antwoord op vraag 2 hebben wij de belangrijkste voordelen reeds verwoord. Daarnaast verwijzen wij naar de memorie van toelichting waar de voordelen zijn benoemd die wij kunnen onderschrijven.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
De voorgestelde wijze met betrekking tot de invoering van keuzedelen kent minimaal 3 grote risico's.
-De haalbaarheid en uitvoerbaarheid van keuzedelen door de verzelfstandigde mbo colleges zal in ernstige mate worden bemoeilijkt door de stringente koppeling tussen keuzedelen aan kwalificaties.
-Het niet laten mee wegen van keuzedelen in de slaag/zak regeling stimuleert studenten om andere prioriteiten te stellen.
-De uitvoerbaarheid van keuzedelen bij BBL opleidingen is in vele gevallen problematisch omdat de uitvoering voor een belangrijk deel in de leerbedrijven dient plaats te vinden. Met name de uitvoering van keuzedelen in leerbedrijven in het midden en kleinbedrijf met een of twee studenten zal niet eenvoudig realiseerbaar zijn!

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
In het antwoord op vraag 4 hebben wij aandacht gevraagd voor de uitvoerbaarheid bij BBL opleidingen. In overweging kan worden genomen om voor de BBL een specifieke regeling te treffen en / of de keuzedelen facultatief te stellen. Ook kan de vraag gesteld worden of de doelen van de Entree voorziening zich verenigen met de verlichting van twee keuzedelen.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Onze instellingen zijn er voor om de keuzedelen integraal onderdeel te laten uitmaken van de slaag/zakregeling en dat het behalen van een positief resultaat derhalve voorwaardelijk is voor het verkrijgen van een diploma. In overweging kan worden genomen om voor het invoegen van keuzedelen in de slaag/zakregeling een overgangsfase van een of twee jaar te hanteren. Hierbij de kanttekening dat voor BBL en Entree een afzonderlijke regeling getroffen moet worden.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Het ROC van Flevoland en het ROC van Amsterdam zijn voorstander om de keuzedelen integraal in de slaag/zakregeling op te nemen en derhalve ook onderdeel te laten zijn van diplomaresultaten en resultaatlijsten.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Wij pleiten er voor om de koppeling tussen keuzedelen en kwalificaties geheel los te laten en dat de keuzedelen een vaste omvang van 240 uur hebben.
Het verzelfstandigde mbo college binnen de gemeenschap van mbo colleges maakt een keuze welke keuzedelen worden aangeboden en legt daarover verantwoording af aan de inspectie.

Indien deze stellingname niet wordt overgenomen, zijn onze instellingen voorstander om keuzedelen aan zoveel mogelijk kwalificaties te koppelen en / of om zoveel mogelijk generieke keuzedelen te laten ontwikkelingen en vast te stellen.

Naar onze opvatting moet een mbo college met circa 3500 studenten aan de wettelijke eisen kunnen voldoen met het aanbieden van maximaal 30 keuzedelen.