Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Clusius College (G.P. Oud)
Plaats Alkmaar
Datum 8 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Goede zaak.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
De huidige vrije ruimte wordt concreet ingevuld met inhoud en studielast, dit schept meer duidelijkheid.
Het keuzeproces draagt bij aan
De mogelijkheid van de student om beroepsgerichte keuzedelen te volgen (smal) of gericht op verbreding om kansrijker te zijn op de arbeidsmarkt of keuzedelen gericht op een vervolgstudie.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
De civiele waarde is niet geborgd. Er is nu reeds onduidelijkheid over het niveau van een keuzedeel omdat er geen bindende afspraken worden gemaakt door het mbo met het landelijke bedrijfsleven over de examinering van een keuzedeel.
Een door mbo én landelijk georganiseerd bedrijfsleven vastgesteld examen voor een keuzedeel kan dit risico wegnemen.
Indien het een keuzedeel betreft voor doorstroom, wordt het examen landelijk vastgesteld door mbo en het afnemende onderwijs (hbo of mbo).

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Daar ben ik het mee eens. Mits er drie typen keuzedelen komen zoals ik bij de vorige vragen aangaf:
- specifiek; verdieping of verbreding voor het beroep,
- breed; vergroten van de kans op werk in de regio,
- doorstroom; vergroten van de kans op succes in een vervolgstudie.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Dat vind ik een prima oplossing, omdat:
- Hiermee de waarde van het mbo diploma t.o.v. de huidige opleidingen niet verandert.
- De extra inspanningen die een student doet voor een goed examenresultaat van een keuzedeel expliciet worden gemaakt op de cijferlijst bij het diploma. Dit is waardevol voor werkgevers om inzicht te krijgen in de motivatie van een toekomstige werknemer.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Het vermelden van keuzedelen op het diploma is een slecht idee.
Indien keuzedelen onvoldoende zijn afgerond en niet worden vermeld op het diploma geeft dit niet de goede informatie. Het toevoegen van alleen de behaalde keuzedelen op het diploma geeft verwarring; delen van het diploma zijn dus niet behaald? De verwarring wordt groter indien er opleidingen van één niveau in minder jaren worden aangeboden dan het maximaal aantal jaren.
Het aantal keuzedelen in de opleiding neemt dan namelijk af aangezien het totaal aantal uren studiebelasting afneemt.
Het diploma dient een zeer overzichtelijk, waardig document te zijn. Het kan niet zo zijn dat er informatie op staat die men alleen met bepaalde kennis goed kan interpreteren.

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Op kort termijn duidelijkheid over het examen.
Mbo en landelijk georganiseerd bedrijfsleven zouden minimaal voor elk profiel een (combi)examen moeten opstellen. Geëxamineerd dienen te worden de essentie van het beroep in de kenmerkende beroepssituatie d.m.v. een proeve van bekwaamheid (of praktijkexamen). De kennis die wel tot de essentie van het beroep gerekend moet worden, maar niet in de kenmerkende beroepssituatie getoetst kan worden, wordt d.m.v. een schriftelijk examen geëxamineerd.
Het ontbreken van een helder gedefinieerde 'lat' maakt het inrichten van een opleiding naar het beoogde niveau tot een lastige opgave.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Voor het vergroten van de civiele waarde van keuzedelen zou het zeer behulpzaam zijn als brancheorganisaties en mbo landelijk certificaten opstellen met vermelding van hun naam en logo. Onder voorwaarde dat de examens van het certificaat door hen zijn vastgesteld.
Dit maakt het tevens goed mogelijk om keuzedelen in te zetten als cursus in het niet publiek bekostigde onderwijs met civiele waarde.