Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Stichting STC-Group (W.A. Kunst)
Plaats Rotterdam
Datum 28 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Onze opleidingen zijn intensief en inhoudelijk zwaar. De keuzedelen nemen te veel van de totale onderwijstijd in beslag, waardoor de basis van het beroep niet voldoende behandeld kan worden. De invoering doet daarmee afbreuk aan de kwaliteit van de opleidingen en is dus een verarming van het onderwijs.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Die zijn er niet; keuzedelen zijn niet kwalificerend en het huidige programma zou in dat geval in zeer beperkte tijd doorlopen moeten worden, wat inhoudelijk en organisatorisch onmogelijk is voor de opleidingen die wij aanbieden.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
Het afleveren van onvoldoende gekwalificeerde beginnende beroepsbeoefenaars, waardoor onze deelnemers niet voldoen aan de eisen die werkgevers aan hun personeel stellen.
Ook kan de instelling niet langer voldoen aan internationale eisen en wetgeving, zoals het STCW (Zeevaart, Waterbouw, Visserij).

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Het uitgangspunt van de keuzedelen is voor alle varianten, alle opleidingen en alle uitstroomrichtingen die het STC aanbiedt (wellicht zelfs voor het gehele mbo-onderwijs) een beperking en verarming van het onderwijs.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Het feit dat het niet voorwaardelijk is voor het behalen van het diploma, maakt het een verarming van het onderwijs. Wanneer de keuzedelen gevormd worden vanuit lesstof uit het huidige programma, zullen deze onderdelen in de nieuwe vorm niet meer kwalificerend zijn. Dit doet afbreuk aan het huidige programma, waarin alle onderdelen kwalificerend zijn (inclusief de lesstof behandeld in de vrije ruimte).

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Het onderscheid tussen diploma, resultatenlijsten en wel/niet behaalde keuzedelen is verwarrend voor werkgevers; die zijn niet of nauwelijks op de hoogte van wetgeving omtrent diploma-eisen. Ongeacht de vorm van het diploma, gaat een werkgever er altijd van uit dat de deelnemer heeft voldaan aan alle gestelde eisen. Vermeldingen als ‘niet behaald’ zijn zeer verwarrend, en kunnen ertoe leiden dat sollicitanten worden afgewezen i.v.m. het niet behalen van keuzedelen; een werkgever zal altijd kiezen voor de kandidaat die wél aan alle eisen voldaan heeft. Dit brengt ons wederom bij de vraag: Waarom kiezen we er überhaupt voor om keuzedelen niet kwalificerend te laten zijn?

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Het ontwikkelen van de dossiers is in een te groot tempo doorgevoerd. Hierbij werd aangegeven dat men continue inhoudelijk betrokken is. Echter, na Toets A is in de werkgroepen aangegeven dat inhoudelijk weinig veranderingen meer doorgevoerd kunnen worden. Ook werd gezegd dat aanpassingen tijdens de gebruikerstest nog aangegeven konden worden. Vervolgens mochten tijdens de gebruikerstest alleen opmerkingen worden gemaakt over de toepasbaarheid en uitvoerbaarheid, maar konden er geen inhoudelijke aanpassingen meer worden gedaan.

Daarnaast zou het prettig zijn als de Inspectie van het Onderwijs bekend zou maken, op welke manier zij toezicht zullen houden. Dit is noodzakelijk om het onderwijs en de examinering te kunnen vormgeven.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Geen