Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Noorderpoort (drs H.A. Wiltjer)
Plaats Groningen
Datum 29 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Goed. Biedt ruimte om in te spelen op ontwikkelingen en aanvullend op het standaarddossier te verbreden en te verdiepen.
Overigens kan het woord keuzedelen voor studenten andere verwachtingen oproepen. Dat het een keuze is om aan keuezdelen te doen. En/of dat er breed aanbod is, veel te kiezen.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Regiogebonden en arbeidsmarktgeboneden variatie aanbrengen.
Verbredend of verdiepend aanbod hebben voor studenten, differentiatie in onderwijs, aansluiting bij verschillende studenten.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
Te beperkt aantal keuzedelen voor een kwalificatiedossier.
Indienen, vaststellen, koppelen duur te lang
Bureaucratische procedure. Afwijzen van een keuzedeel bij voorkeur niet.
Systemen niet op tijd ingericht, zowel DUO als in ROC's. Gaat administratief veel betekenen.

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Goed. BOL en BBL zijn gelijkwaardige leerwegen, dat moet ook blijven. Ze zijn gelijkwaardig niet gelijk. Het zou voor BBL wel eenvoudiger moeten.
Dezelfde eenheden 240,480 etc in uren is voor BBL groter dan in een BOL opleiding. Keuzedeel in BBL, invulling vooral in BPV. Vragat veel van bedrijfsleven.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Goed om examen te moeten doen. Twijfel over geen diplomavoorwaarde. Deel ligt het dan te vast en onder toezicht inspectie. Haalt de flexibiliteiet weg.
Vraagt erg in investeren in interessante keuzedelen die intrinsiek motiveren, trots op deze gehaald.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Behaalde keuzedelen melden op diploma is goed!
Kan student trots op zijn. Vergroot kansen.

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Administratief keuzedelen zo licht mogelijk houden. Niet al op de onderwijsovereenkomst vastleggen welke keuzedelen. Student ruimte laten. Eenvoudig houden, bv op onderwijsovereekomst melden dat 15% van de opleiding bestaa uit een aantal onderdelen waaruit een keuzegemaakt moet worden.
Ontwikkelde onderdelen, keuzedelen online delen incl programma's.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Deze internetconsultatie is in een laat stadium. Er zijn al diverser gremia geconsulteerd. Voegt dit nog wezenlijk toe.