Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam ID College (Drs S.K Mul)
Plaats Gouda
Datum 29 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
De invoering van keuzedelen heeft een meerwaarde voor studenten. Het is een goede invulling voor de vrije ruimte, waarmee ze deels een eigen kleur kunnen geven aan hun diploma. Ook biedt dit het beroepenveld (in de regio) mogelijkheid om invulling te geven aan dat wat zij graag in het onderwijs terug zien komen.
De vraag is of ‘ vrije ruimte’ helemaal moet verdwijnen is het niet raadzaam een deel “echte” vrije ruimte te laten, zodat instellingen die in willen spelen op talenten en ontwikkelingen van studenten ruimte houden om dit ook zelf in te vullen. Dit geeft ook ruimte voor studenten met een interessant idee of project om hun eigen inzicht mbt meerwaarde voor de arbeidsmarkt vorm te geven. Daarnaast is de aantrekkelijkheid van keuzedelen dus sterk afhankelijk van het aantal keuzedelen waaruit een student kan kiezen.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Keuzedelen kennen een maatschappelijke waarde. Ze betekenen iets op de arbeidsmarkt. Door ze landelijk vast te leggen zegt het ook iets over de kwaliteit van keuzedelen die geborgd wordt. Het is makkelijker om uit te wisselen en te organiseren dan wanneer je dit alleen oppakt. Daarnaast is het makkelijker om in te spelen op wensen vanuit je regio en nieuwe technologieën, etc.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
• Een te beperkend aanbod van keuzedelen.
• Een beperkte vrijheid om te kunnen inspelen op individuele wensen van de student en bedrijfsleven.
• Aansluiting bij BBL: in hoeverre is dit passend/haalbaar?
• De zak/slaagregeling:
o de motivatie van studenten
o de kwaliteit van onderwijs die aangeboden wordt.

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Eenduidigheid in diploma’s ongeacht de leerweg is belangrijk, ook de meerwaarde die keuzedelen opleveren moeten binnen bereik van alle student liggen. Echter we vragen ons af of het aanbod van de keuzedelen ook interessant genoeg is voor BBL en in hoeverre dit ook haalbaar is in de begeleide onderwijstijd.
Ook in de andere gevallen geldt dat de aantrekkelijkheid van het aanbod van keuzedelen van groot belang is.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Met de keuzedelen kunnen studenten zich onderscheiden. Het is fijn dat het geen diploma-eis is en dat het voor studenten geen drempel is in het behalen van hun diploma. Aan de andere kant kan dit ook de motivatie en inzet van studenten beïnvloeden.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
In het diplomamodel staat nu op het diploma niet de inhoud van de opleiding benoemd, deze staat alleen op de resultatenlijst behorend bij het diploma. Dus dat zou dan toegevoegd worden?
De vraag wat precies verstaan wordt onder ‘ apart vermeld’? Nu kunnen onder ‘examen van overige onderdelen (niet van invloed op het behalen van het diploma)’ keuzedelen een plek krijgen. Als daar een onderscheid gemaakt moet worden tussen behaald en niet behaald vraagt dit meer van de onderliggende systemen en zeker als dan mogelijk er ook nog een mogelijkheid moet zijn voor de student om de keuze te hebben om de niet behaalde keuzedelen van de resultatenlijst af te “afritsen”.
Een belangrijk aandachtspunt is de administratieve last die dit met zich meeneemt met het maken, uitdraaien en ondertekenen van diploma’s en resultatenlijsten. Deze wordt nog wel eens onderschat (door het ministerie).

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Zo 1,2,3, zien wij geen andere mogelijkheden.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Het is belangrijk om steeds voor ogen te houden dat het wetsvoorstel zich alleen richt op het WAT. De roc’s zijn verantwoordelijk voor de invulling van het HOE.