Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Summa College (MA MJ Emck)
Plaats Eindhoven
Datum 25 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Het is goed als verbreding en verdieping herkenbare eenheden zijn en studenten bewust een keuze kunnen maken.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
zie 1, herkenbare eenheden, overzicht.
Verdieping kan evt een branchecertificaat opleveren, herkenbare specialismen

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
Administratie, bureaucratie, scholen moeten wachten op goedkeuring - vraag of er goedkeuring komt voor keuzedelen die enigszins lijken op een ander keuzedeel, terwijl toch in bepaalde regio behoefte is aan een aangepaste inhoud. Vraag is of degene die de keuzedelen 'goedkeurt' voldoende geinformeerd is om aanvraag te beoordelen, risico onterechte afwijzing keuzedelen.
Organisatie op school kan lastig zijn, zeker bij kleinere opleidingen
De aantallen uren (240 - 480 - 720) zijn star, een keuzedeel zou ook bijv 120 SBU kunnen omvatten, dat is nu niet mogelijk

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Ik zou voor de genoemde opleidingen de keuzedelen zoals dit nu georganiseerd worden niet verplicht stellen.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Ik vind dit vreemd, het lijkt me goed als het examen meetelt. In bepaalde situaties zou ik pleiten voor het behalen van een examen op 2 niveaus: een 'mbo-niveau' en een extern niveau. Dit geldt dan situaties zoals doorstroom pabo : lager niveau op mbo-niveau voldoende, behaald op extern niveau betekent toelating pabo. Ander voorbeeld, branchecertificaat: mbo-keuzedeel niveau en brancheniveau: op brancheniveau levert het een extra certificaat op, mbo-keuzedeel niveau betekent geslaagd voor mbo.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Prima in huidige situatie,
mochten de examens mee gaan tellen dan ontstaat er een andere situatie

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Website met goodpractice keuzedelen, informatie van verschillende scholen.
Korte route voor het vaststellen van keuzedelen
Ruimte voor scholen om na een korte check alvast voorbereidend werk te verrichten als keuzedeel is aangevraagd
In principe aanvragen van keuzedelen goedkeuren, keuzedelen in globale vorm voor meerdere opleidingen vaststellen: de school kan dan eigen inkleuring per opleiding vorm geven

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Goede uitgangspunten, maar risicovol t.a.v. bureaucratie en administratieve rompslomp