Herziening Warmtewet
Reactie
Naam
|
consument (L.F.W. Drummen)
|
Plaats
|
Maastricht
|
Datum
|
21 juli 2016
|
Vraag1
Wilt u reageren op dit wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een tekst te typen of door een document te downloaden.
Ik ben als particulier van mening dat de Warmtewet per definitie geen waarborgen biedt m.b.t. de vrije keuze van leverancier. De bescherming van de consument bij een conflict is geregeld bij de z.g. Geschillencommissie en dat is het dan gezien de bindende uitspraak hiervan. Een zaak via de rechter aanspannen is verder geen reële oplossing gezien de kosten/baten verhouding. De leveranciers weten dit maar al te goed waardoor de consument in de kou blijft staan. Zelfs bij een sterk vermoeden van onrechtmatig handelen door de warmteleverancier is nergens een klankbord waar een consument terecht kan en waar naar hem geluisterd wordt. Ik heb dit persoonlijk ervaren bij een geschil over de afleverunit en moet nu ieder jaar betalen voor een afleverunit die ik bij mijn appartement gekocht en betaald heb.
De bescherming van de consument zie ik als een wassen neus, op papier prima maar in de praktijk is de consument het haasje als hij overgeleverd wordt aan een monopoliebedrijf. Na een strijd van bijna drie jaar en een dossier van 76 brieven/e-mails heb ik de moed maar opgegeven. Een gang naar de rechter kan ik niet betalen. De betreffende warmte leverancier kan hierdoor een extraatje boeken van ongeveer € 78.000,-, want het gaat hier om 69 individuele soortgelijke gevallen waarvan ik de enigste ben die de klok heeft laten luiden maar toch het onderspit heeft moeten delven.