Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam I Snoek
Plaats Leusden
Datum 25 juli 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Wij zijn wederom verplicht een TLV aanvraag te doen terwijl we er zelf niet achter staan..SWV debkt niet in mogelijkheden en arrangementen als ondersteuning binnen regulier, maar trekt de kaart SO met mogelijkheid tot terugkeer naar gewoon onderwijs maar dat onze zoon deze.stap nodig heeft om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Of te wel swv ziet veelvuldige wisselingen als betere oplossing voor ons kind dan een stabiele omgeving creeeren.

Op basis van 'onafhankelijke' deskundige verklaring hebben wij idee dat er niet naar ons verweer gekeken is.
Ook blijkt 1 onafhankelijk adviseur gewoon een medewerker van swv te zijn.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Ik denk het niet. Want zolang het swv verantwoordelijk is voor het hoorrecht van ouders.... blijft het wiens brood men vreet diens woord met spreekt

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Nee.

Er moet een stuk bij staan mening ouder/leerling. En dat moet niet op de laatste pagina als bijlage maar moet bovenaan komen.

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Absoluut niet.
Kinderen ook jonge kinderen moeten gezien/gesproken worden door een onafhankelijk persoon buiten school/ behandelsetting.
Zodat er ook getackeld wordt of het probleem afhankelijk is van omgevingsfactoren op school.

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ik denk dar het mogelijk is, maar dat er veel meer sturing van bovenaf moet komen en de onderwijsmethoden tegen het licht gehouden moeten worden.

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Het SOP zou niet jaarlijks moeten kunnen veranderen.
Als het SOP veranderd gedurende een schoolperiode van 8 jaar van een kind waardoor het in eerste instantie wel geholpen zou kunnen worden en later niet meer dan zorgt dit ervoor dat je als ouders niet veel te kiezen meer hebt

Vraag8

Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
In.de MR kom je toch al.niet als je het niet eens bent met schoolbeleid. Dan wordt je actief geweerd.