Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Kampen
Datum 26 augustus 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het wetsvoorstel is een vermeend antwoord op een aantal zaken die nog niet (overal) goed werken. Er komen nog meer regels en aanwijzingen, en er is onvoldoende onderbouwd waarom deze dan wel een oplossing vormen voor de onderliggende problematiek.
Essentie van het hele gebeuren is dat het scholen, ouders en leerlingen in situaties ( en dus niet altijd!!) nog onvoldoende lukt om elkaar te ontmoeten in een gelijkwaardige samenwerking. In alle situaties waarbij ik betrokken ben, verloopt het proces moeizaam wanneer en als het hier niet lukt.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee! Nog meer regels.... daar zit dus niemand op te wachten. Het antwoord ligt veel meer in het ondersteunen van leerlingen, ouders en scholen in hun onderlinge samenwerking. Daarin kunnen (moeten) de samenwerkingsverbanden zeker ondersteunend zijn. Omdat ieder samenwerkingsverband voor een eigen inrichting heeft kunnen kiezen om aan te sluiten bij de regionale situatie, zijn er verschillen in de manier waarop dit gebeurt. Generiek nog meer regels toevoegen is geen antwoord.
Er is ruimte nodig om te kunnen doen wat nodig is voor leerlingen en er is lef en ondersteuning nodig om die ruimte in te nemen en een politiek die dat aanmoedigt ipv regels verschaft.

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Nee. Een OPP bevat een overzicht van de beschikbare informatie en de ondersteuning die de leerling nodig heeft. Deze informatie komt uit de input van leerling, ouders en school. Nu hebben ouders alleen instemmingsrecht op het handelingsdeel dat door de school wordt opgesteld. Ook hier ontbreekt de nadruk op samenwerking en onderlinge afstemming.

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
zie voorgaande vraag. Hoeveel meer regels wil je invoeren om dit te bereiken. Geef ruimte aan ouders en scholen om met elkaar de dialoog te voeren en juist niet meer tijd kwijt te zijn aan het verantwoorden van nog meer regels.

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Samenwerkingsverbanden zijn in zichzelf al bedoeld om ouders en scholen op een onafhankelijke manier te ondersteunen en steunpunt te zijn. Het inrichten van een steunpunt maakt dat er nog meer partijen zijn om mee te schakelen. Voor ouders is het juist fijn als er een overzichtelijk aantal betrokkenen is en dat is soms verre van realiteit. Hoe zo gelijkwaardige samenwerking als er 12 professionals voor je kind aan tafel zitten. Dit is waar ouders zich zo niet gezien voelen. In die interactie is ondersteuning nodig. Dat kunnen de samenwerkingsverbanden prima regionaal goed regelen. Faciliteer die daarvoor ipv nog iets nieuws in te richten.

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Prima plan! Minder werk en overzichtelijker voor ouders waar de info te vinden is.