Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam Belangengroep Onderwijsaffaire (P. de Blok van Gurp)
Plaats Sommelsdijk
Datum 13 augustus 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Elke aanpassing van de wet is een pleister op een veel te grote wond omdat de wet er niet voor zorgt dat het huidige sterk verouderde onderwijssysteem aangepast wordt.
Hierdoor zullen de onderwijsinspectie, scholen en samenwerkingsverbanden hun werkwijze niet veranderen. Wat echt nodig is (maatwerk) mist ook in dit initiatiefvoorstel.
Zorg dat de leerplicht (aanwezigheid- schoolplicht) vervangen wordt door leerrecht, want leren en ontwikkelen kun je overal, dit hoeft niet binnen de muren van een schoolgebouw te zijn.
Laat examens los, of sta ook het behalen van certificaten toe. Reken scholen niet meer af op het slagingspercentage. Dit is medeoorzaak dat scholen zich snel handelingsverlegen verklaren en leerlingen vastlopen in vakken waar hun talent of vaardigheden niet liggen.

Het onafhankelijk steunpunt wordt ook gevoed met de informatie die het samenwerkingsverband doorgeeft en het is een risico dat daarmee het steunpunt niet altijd zal weten dat er veel meer mogelijk is dan wat er in de ondersteuningsprofielen van de scholen staat.

Onderwijsuitvallers/thuiszitters, kortom de lastigste groep leerlingen binnen een samenwerkingsverband, hebben baat bij een veel bredere blik. Denk aan onderwijs-zorg arrangementen, (boven-)regionaal aanbod, pilotscholen, gespecialiseerd HB-onderwijs of andere mooie initiatieven. Zolang deze informatie niet makkelijk vindbaar is en deze opties ook niet door samenwerkingsverbanden worden gefinancierd zal er niets veranderen ten positieve voor deze onderwijsuitvallers.

Extra wetten en extra regelingen zorgen er alleen maar voor dat het onderwijssysteem nog trager en rigider gaat functioneren. De kern van het probleem wordt niet aangepakt: wettelijk afdwingbaar leerrecht.
Dit wetvoorstel zorgt er niet voor dat de positie van leerlingen en hun ouders worden versterkt maar is wederom een mooi voorbeeld van de regelzucht in Nederland.
De zin; “Het bevoegd gezag licht toe aan de leerling op welke wijze de mening van de leerling van invloed is geweest bij de vaststelling dan wel de bijstelling van het ontwikkelingsperspectief.” Zegt eigenlijk tegen de leerling; “Je hebt je mening kunnen geven maar we doen er verder niets mee!’

Breek het huidige, sterk verouderde onderwijssysteem af en herbouw deze naar de behoeften en mogelijkheden van leerlingen, die recht hebben op een zo volledig mogelijke ontplooiing en de ontwikkeling van hun talenten naar hun geestelijke en lichamelijke vermogens.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, het ‘horen’ alleen van leerlingen en hun ouders zorgt er nog niet voor dat er ook instemming is met de plannen in het OPP.
Zolang leerrecht en recht op het ontvangen van inclusief, passend onderwijs niet wettelijk geregeld is , is elke wetswijziging een doekje voor het bloeden.

Een ouder- jeugd steunpunt dat alleen info geeft over het aanbod binnen de regio voegt dus niets toe.

Zorg ervoor dat scholen zich niet meer handelingsverlegen verklaren maar handelingsbekwaam worden door betere ingerichte pabo-opleidingen en nascholingen.

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Nee, eigenlijk geeft u het antwoord op deze vraag al zelf; scholen zijn vrij om de mening van een leerling te verwerken in het OPP maar het suggereert gelijk dat scholen daar dan verder niets mee hoeven te doen. Een niet-breed gedragen OPP (leerling, ouder, leerkracht, school, samenwerkingsverband) zal niet slagen. Zoals al eerder aangegeven als er geen dekkend aanbod binnen het betreffende samenwerkingsverband is, dat de ondersteuningsbehoefte van de leerling weerspiegelt, lost deze wijziging voor de leerling niets op.

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Nee, absoluut niet! Nog steeds niet. En dit wetsvoorstel gaat dat ook niet veranderen. Of er geluisterd wordt naar de leerling hangt vooral af aan de ´goodwill´ van leerkrachten en scholen. Vaak weten de kinderen-leerlingen heel goed wat voor hen helpend zou zijn en geven ze dat ook met verbale maar ook non-verbale signalen aan. Om oprecht te luisteren naar deze signalen is er expertise, ervaring, continuïteit en stabiliteit van het personeel, maar ook betere opleidingen, en veel meer mogelijkheden binnen de school nodig!

Vraag5

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Het oprichten van onafhankelijke ouder en jeugd ondersteunpunten gaat tot nu toe heel stroef, op enkele uitzonderingen daargelaten. Beter had geweest dat deze oprichting niet onder de verantwoordelijkheid van de samenwerkingsverbanden zou vallen maar onder landelijke ouderverenigingen zoals Ouders & Onderwijs, Balans etc.

Momenteel is er al nauwelijks iets te vinden over het ondersteuningsprofiel van scholen, het OP opnemen in de schoolgids zal daar geen verandering in brengen omdat veel ouders deze niet lezen. Pas als jouw kind ondersteuning nodig heeft zal je daar actief naar gaan zoeken en dan is het leed al geleden.
Het ondersteuningsprofiel meesturen met het inschrijfformulier als bijlage is misschien een beter idee. Veel leerlingen vallen ook pas definitief uit aan het eind van PO of aan het begin van VO. Beide te laat om een passende school met het juiste ondersteuningsprofiel te vinden.

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Het verschil tussen theorie en praktijk zal hierin weer duidelijk worden. In theorie is het haalbaar maar de praktijk is lastiger. Hoe en wie controleert of school het hoorrecht goed toepast? En of de mening van de leerling en diens ouders echt meetelt?

Het is nu al duidelijk dat een aantal samenwerkingsverbanden nog niet actief meewerken aan het oprichten van de steunpunten. Ook ouders zijn kritisch over de haalbaarheid van deze steunpunten en het feit dat er geen vergoeding voor hun bijdrage aan deze steunpunten geregeld is. Ouders vinden elkaar toch wel via Sociaal Media om elkaar te ondersteunen als het mis gaat met hun kind. Juist de professionals zouden alle mogelijkheden moeten weten, ook die buiten de lijntjes van het samenwerkingsverband en de school vallen. Dit moet niet afhangen van een groepje ouders

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Het is goed dat er jaarlijks gekeken wordt of het ondersteuningsprofiel nog adequaat is, alleen zou deze informatie ten eerste landelijk gelijkgetrokken moeten worden en ook op divers manieren toegankelijk. Dus én in de schoolgids, én op de website van betreffende school, én via het samenwerkingsverband maar ook via een landelijke website.

En wie gaat hierop controleren?

Vraag8

Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
Adviesrecht is een lege huls. Naar advies hoeft namelijk niet geluisterd te worden. Leerlingen en ouders worden zo weer een aantal stappen teruggezet. Juist de leerlinggeleding en oudergeleding zouden een veel zwaardere stem moeten hebben bij een beslissing die hen of hun kinderen aangaat.
Adviesrecht én instemmingsrecht. Zo versterk je de positie van leerlingen en ouders.