Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
De Meern
|
Datum
|
21 juli 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Goed idee om kinderen zelf hierbij te betrekken. Over een jeugd/steunpunt van een SWV heb ik een opmerking: op zich goed dat duidelijk is/wordt wat een SWV biedt, maar ik vind dat elk SWV hetzelfde zou moeten bieden aan kinderen in vergelijkbare situaties. Is het dan niet handiger om een landelijk punt in te richten? Als elk SWV dit gaat doen, wordt de informatievoorziening daarmee misschien onnodig gefragmenteerd, of wordt daar ook inzicht gegeven in het bredere jeuglandschap toegespitst op de regio van de school?
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, want ouders zitten niet standaard in het bestuur of in een direct medeggenschapsorgaan van een SWV, althans voor zover bij mij bekend is.
Vraag3
Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Dit las ik niet direct in de tekst. De term evalueren (met de leerling) is breed, dit kan op veel manieren en daarmee wordt er denk jk wel ruimte voor gegeven.
Vraag4
Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Dan is het nodig dat leerlingen weten in welke situaties ze hulp kunnen krijgen en wat er eel en niet mogelijk is. Komt het SWV steunpunt bijvoorbeeld op alle scholen langs, om aan zowel onderbouw, middenbouw en bovenbouw afzonderlijk en in begrijpelijke taal uitleg te geven? Dat kan naar mijn idee bevorderend werken. Vooral ook de laagdrempeligheid benadrukken, en bespreekbaarheid makkelijk maken.
Vraag5
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Het lijkt me handig om hier een brochure bij te maken, een voor scholen, een voor ouders, en een voor leerlingen.
Vraag6
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Dit lijkt me goed mogelijk, maar het zal afhangen van beschikbaar onderwijskundig en zorg personeel. Zoals: zijn er genoeg IB'ers, zijn er genoeg (ambulante) begeleiders, etc.
Vraag7
Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Bundelen in 1 document lijkt me prima, want daarmee wellicht eerder gelezen door ouders.
Vraag8
Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
Inspraak van ouders en leerlingen is heel belangrijk. Maar ik kan me voorstellen dat als het gaat om een ondersteuningsaanbod op de school zelf, dat dit sterk afhangt van beschikbaar personeel en financiën, randvoorwaarden die in orde moeten zijn en waarvoor de bestuurders van zowel de school als van het SWV verantwoordelijk voor zijn. Stel dat ouders veel meer willen - en daarom instemming zouden weigeren - maar dat er geen middelen voor zijn, waar brengt het je dan? Belangrijk is dat er serieus naar het advies wordt geluisterd.