Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Harderwijk
Datum 29 augustus 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Dit voorstel probeert een situaties waarin er frictie optreedt generiek op te lossen.
Mijns inziens is dat niet helpend. Enig effect is nog meer regels en voorschriften. Mij valt op dat er in het voorstel nauwelijks wordt uitgelegd waarom voorgestelde wijzigingen daadwerkelijk zullen bijdragen aan de oplossing van het gesuggereerde probleem. Volgens mij kan dat ook niet omdat het hier om incidenten gaat en niet om een structureel probleem.
Zorg dat in situaties waarin er evident fouten worden gemaakt, wordt ingegrepen en laat de rest van de situaties "gewoon" hun gang gaan. Dar loopt het immers al naar tevredenheid.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Ik ben er van overtuigd dat meer regels niet gaan helpen. Het antwoord ligt in de casuïstiek van ondersteuning aan ouders, leerlingen scholen in hun onderlinge samenwerking.
Door de keuze voor decentralisatie van beleid via samenwerkingsverbanden, is er maatwerk per regio bedacht en dient er niet generiek door middel van centrale regelgeving te worden gestuurd.
Geef waardering voor de situaties waarin de ruimte gezocht en gevonden wordt en regel dit niet dicht op basis van incidenten.

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Nee, volgens mij niet. Een Ontwikkelingsperspectief (OPP) bestaat uit beschikbare informatie en de aard van de begeleiding die een leerling nodig heeft. Deze informatie wordt samengesteld uit de beschikbare kennis vanuit leerling, ouders, school (en hulpverlening).
Het moet mijns inziens draaien om samenwerking en onderlinge afstemming, niet op afvinklijstjes waar regelgeving al snel in verzandt.

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Uit voorgaande antwoord blijkt al dat dit niet in regels is te vangen. Dit is situatie specifiek en kan alleen worden beantwoord door de leerling zelf. Door deze vraag in het samenwerkingstraject te stellen is dat ook te toetsen.

Vraag5

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Zoals mag blijken uit mijn voorgaande antwoorden, geloof ik niet dat deze voorschriften en toelichting gaan bijdragen aan een groter succes. Grijp in waar er aantoonbaar onvoldoende gewerkt wordt en laat de situaties waarin de goede dingen al gebeuren met rust.

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Samenwerkingsverbanden hebben als doel om een dekkend netwerk aan voorzieningen te waarborgen. Daarbij is hun wettelijke taak eveneens om advies te geven aan de deelnemende schoolbesturen. Daarbij nemen de meeste samenwerkingsverbanden de ondersteuningsbehoefte van leerlingen (en hun ouders) serieus en zorgen zijn voor informatievoorziening en waar mogelijk ook advies aan ouders.
Het inrichten van ouder- en jeugdsteunpunt zorgt er in complexe situaties voor dat er nog een extra deelnemer aan de toch al ingewikkelde overleggen dient te worden toegevoegd. Dit zorgt niet voor een overzichtelijke geheel voor alle betrokkenen en dus ook niet voor ouders en leerlingen. Laat de ruimte aan de samenwerkingsverbanden om dit conform de regionale wensen en mogelijkheden zelf te regelen en probeer dit ook niet weer met uniforme interventies af te dwingen.

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Lijkt mij erg goed. Hoe minder extra apart opgestelde informatie die geïntegreerd wordt in bestaande documenten hoe beter het (te vinden) en te begrijpen is

Vraag8

Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
Lijkt mij prima. Als er een goed advies vanuit die geleding komt, dan neem je dat over in je beleid. Een instemmingsrecht voegt daar weinig aan toe.