Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam Lucas Onderwijs (I van Wel)
Plaats Den Haag
Datum 29 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het invoeren van de wet maakt niet dat de positie van ouders en leerlingen automatisch worden versterkt. Het vraagt van scholen dat zij met ouders met een professionele houding communiceren, écht in dialoog zijn met ouders en leerlingen, zorgen voor vertrouwen en uitleg geven waar dat nodig is. Dit vraagt ook om voldoende kennis en ervaring binnen de school als het gaat om passend onderwijs in de breedste zin van het woord. Als deze basis goed is, dan is er al hoorrecht en is een wet overbodig.
Er zijn veel scholen die nu al in overleg met ouders en leerlingen het ontwikkelingsperspectief opstellen. Het lijkt overbodig om dit hoorrecht in een wet te verankeren. Leerlingen worden, als zij dit cognitief en sociaal-emotioneel (aan)kunnen, betrokken. Daarbij vraagt het betrekken van leerlingen bij het ontwikkelingsperspectief van leerlingen enige mate van metacognitie. De kans is juist groot dat dit een vinkje onderaan het ontwikkelingsperspectief wordt. De positie van de leerling wordt hierdoor niet versterkt, maar zou een plek moeten hebben in het bredere verhaal dat scholen leerlingen horen, zien en serieus nemen.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
De betere informatievoorziening voor ouders en leerlingen moet onafhankelijk, duidelijk en eenduidig zijn. Dat de betere informatievoorziening van het ondersteuningsaanbod in de schoolgids daar helpend in zijn, is evident.
Het inrichten van het steunpunt zou de ouders en leerlingen in positie tegenover de school kunnen zetten. Het is van groot belang dat de deskundigen die werken bij het steunpunt onafhankelijk uitleg geven en niet ingaan op een specifieke casus.

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Het wetsvoorstel geeft niet aan hoe de mening van de leerling verwerkt moet worden in het ontwikkelingsperspectief, dus de vorm lijkt vrij. De kans is aanwezig dat het een vinkje wordt onderaan het ontwikkelingsperspectief.
Op het moment dat de vorm vrij gelaten wordt, is er ruimte voor maatwerk. Die gedachte is de basis van het ontwikkelingsperspectief, dus zou in deze zeer passend zijn.

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Er zijn veel scholen die in hun zorgstructuur en cultuur de stem van de leerling (met of zonder ondersteuningsbehoefte) een goede plek hebben gegeven. Scholen, samenwerkingsverbanden en besturen zullen zich deze basishouding eigen moeten maken. Het opleggen door op één aspect (mening meenemen in het ontwikkelingsperspectief) in te zoomen door wetgeving lijkt niet de juiste route.

Vraag5

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Wat er precies over het extra ondersteuningsaanbod in de schoolgids moet komen te staan, is niet duidelijk. Het is niet mogelijk het complete schoolondersteuningsprofiel op te nemen in de schoolgids.

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Het voldoen aan het wettelijk voorschrift om het ondersteuningsaanbod in de schoolgids op te nemen lijkt haalbaar. Het betrekken van een leerling bij het opstellen en evalueren van het ontwikkelingsperspectief lijkt haalbaar, maar zou er ook voor kunnen zorgen dat verwachtingen van ouders en leerlingen niet matchen met die van de school. Geeft een vinkje aan dat de leerling is betrokken bij het opstellen van het plan? Daarbij lijkt het ook voor een grote groep leerlingen in het po lastig om, gezien de leeftijd, mee te denken hierover. Het steunpunt is op moment van schrijven bij veel samenwerkingsverbanden ingericht. Er zijn echter wel zorgen over de manier waarop vragen van ouders en leerlingen beantwoord gaan worden wanneer er problemen ontstaan. Het steunpunt heeft een informerende en adviserende, maar mogelijk ook sturende rol. Hoe verhoudt dit zich tot de samenwerkingsverbanden, de scholen, de besturen, maar ook de onderwijsconsulenten en de klachtencommissie?

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Het is een goed idee om de informatie van het uitgebreide schoolondersteuningsprofiel te integreren in de schoolgids. De jaarlijkse vaststelling is daarmee meteen geborgd. Tegelijkertijd is de informatie van het SOP te uitgebreid en veelal hiermee ook niet toegankelijk voor ouders. Er zou een duidelijke samenvatting van het ondersteuningsaanbod gegeven moeten worden in de schoolgids.

Vraag8

Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
Adviesrecht voor de MR is passend als het gaat om het bieden van de extra ondersteuning in de school. De school is als professional de aangewezen partij om te kunnen bepalen welke extra ondersteuning door de school geboden kan worden. Het voordeel van het adviesrecht is dat er mogelijkheid is om mee te lezen en advies te geven over zaken die de school wellicht niet goed in beeld heeft. De school dient het advies van de MR serieus te nemen, in gesprek te gaan met de MR en eventuele aanpassingen te overwegen.