Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam Erik Wissink
Plaats Helmond
Datum 15 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik vraag me af of het wetsvoorstel daadwerkelijk de positie van ouders en leerlingen versterkt. de verplichting van een actueel SOP op de website van de scholen maakt het voor ouders mogelijk lastiger om in beeld te hebben wat een school daadwekelijk voor het kind kan bieden. Ik zou dan eerder voor beide opties kiezen. In de schoolgids en expliciet op de website.
het inrichten van een ouder en jeugdsteunpunt vind ik een goed initiatief, zolang hier maar geen verantwoordelijkheden aan verbonden worden die wettelijk bij het SWV thuis horen. Ik streef naar een duidelijke verbinding tussen het SWV en het ouder en jeugdsteunpunt. Het oudersteunpunt dat in onze regio is ingericht heeft tot op heden een wederzijds versterkende werking. Hoorrecht voor kinderen vind ik zeker belangrijk.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Het invoeren van hoorrecht vind ik een goed en nobel streven. het versterkt ook het meta cognitief denken van het kind en zelf bewuste ontwikkeling.
Ouder en jeugdsteunpunt zie ik als versterkend in de verbondenheid. Niet in een autonome verantwoordelijkheid.
Het niet meer verplicht stellen van een SOP en dit zichtbaar en vindbaar o de website te hebben heeft geen invloed op de positie van ouders, maar maakt het volgens mij ingewikkelder om aam de juiste, afgewogen, informatie te komen.

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Ja volledig. De vraag is dan ook wat het om deze reden gaat opleveren. Misschien daarom niet te vrij laten en hier nadere richtlijnen aan verbinden.

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Ik vind dat er in het onderwijs voldoende geluisterd en gekeken wordt naar kinderen. Alleen vraag ik me af of dit niet vaak in te algemene zin gebeurt. Leerlingen zijn tevreden over passend onderwijs. Het betrekken van de leerling bij het opstellen van een OPP is een gerichte actie. Ik denk overigens ook dat we hier aandacht moeten hebben voor het ortho-pedagogische gesprek.

Vraag5

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Deze zijn voor mij helder.

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Op het gebied van ouder en jeugdsteunpunt heb ik drie zorgen.
- de positionering van het ouder en jeugdsteunpunt. Geen autonome verantwoordelijkheid geven, bijvoorbeeld op het vlak van thuiszittende kinderen.
- de systeemconsequenties voor het SWV, hierop aangevuld de extra capaciteit die het vraagt van het SWV zonder dat hier direct middelen tegenover staan.
- De rol van de leerling in het PO en de positie in een ouder en jeugdsteunpunt.

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Vind ik niet een gelukkige. Ik zou eerder gaan voor, gezien het belang, op twee plaatsen het ondersteuningsaanbod vermelden. Dit aanbod moet zeker actueel zijn, maar ook de ontwikkeling aangeven.

Vraag8

Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
ik zou het zeker houden op advies recht. Dit om stroperigheid te voorkomen.