Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs
Reactie
Naam
|
St willibrordusschool (1,2fte helemaal geen slecht idee Guido Lacet)
|
Plaats
|
Herveld
|
Datum
|
21 juli 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik heel goed dat ouders en leerlingen een positieversterking nodig hebben. Ik vraag mij wel of dit de weg is. Levert dit niet meer onnodige administratie op? En wordt het resultaat wel behaald wat we willen? Meer hulp/maatwerk voor de kinderen.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Passend onderwijs is niet afhankelijk van regel/wetgeving, maar van de mensen die het moeten bieden. Zij hebben ruimte nodig om met (opnieuw) passie te kunnen doen waar ze goed in zijn. Dan profiteert iedereen, zonder veel extra investeringen. Eenvoud 'zorgt onderwijs'. Natuurlijk moeten er regels/afspraken en wetgeving zijn. Maar deze kaders moeten kaders zijn, geen doolhof. Pas op met wetgeving stapelen.
Vraag3
Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Ja, dat zou wel duidelijk moeten zijn.
Vraag4
Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Dat verschilt per school, IB-er en Leraar. Er is wel een bewustwording gaande hierin in onderwijsland. Laat dit vanuit het onderwijs ontstaan, dat is effectiever. Opleggen werkt averechts en dan mis je het doel. Overigens denk ik, dat leraren juist snel naar de leerling luisteren, maar dat ouders vaak de storende zender zijn. Niet vanuit onwil, maar omdat hun rol anders is of omdat men simpel weg elkaar niet begrijpt. Begripvorming door informatieverstrekking is dan vooral belangrijk. Voor alle partijen.
Vraag5
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ik betwijfel of het wetsvoorstel wel gaat brengen wat het beoogd. Is de leerling echt hiermee geholpen of is het een extra administratieve afvang. Zet de het onderwijs-zorgveld zelf aan zet. Laat ons het oplossen. Zorgen jullie voor de ontschotting? Dat zou fijn zijn.
Vraag6
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Los van of dit een slimme aanpak is. Is het tijdsbestek niet haalbaar. Daarnaast zijn er een aantal samenwerkingsverbanden die veel interne problemen hebben. Hierdoor voorzie ik problemen. Daarnaast is er op de gehele linie personeelstekort en al helemaal mensen die ook de passie hebben om deze rol op zich te nemen.
Vraag7
Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Fijn. Want het is nu al dubbel. We zijn al verplicht om het SOP in de schoolgids te plaatsen en de website.
Vraag8
Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
Ik werk op een zelfstandige school. Een eenpitter onder eigen bestuur. Wij leraren besturen zelf. Hierin nemen wij, ouders en waar kan leerlingen mee in onze plannen (strategisch beleidsplan SBP, jaarwerkplannen, schoolgids et cetera).
Belangrijk is dat 'externen' wel kennis van zaken heeft. Anders krijg je ongefundeerde adviezen. Om de 'externen' op het zelfde kennisniveau te brengen moet er wel een (tijds)investeringen gedaan worden. Is deze ruimte in deze tijden van tekort er wel. Verder vind ik dat er altijd hoor en wederhoor moet zijn tussen wie dan ook. Dit faciliteer je met vertrouwen, ruimte en eigenaarschap. Iedereen doet er toe, samen sterker onderwijs!
Daarnaast wil ik toch maar weer eens de aandacht vestigen op mijn plan om 1,2fte per klas vrij te maken ( een extra structurele investering) ipv 1fte. Leraren hebben dan 1 dag extra voor hun klas beschikbaar om administratie te doen extra handen in de klas te hebben ( eigen leraar is erg krachtig, maar onderwijsassistent kan ook), tijd voor een studie, ruimte om gesprekken te voeren bijvoorbeeld in het kader van passend onderwijs. Leraren willen graag een dag extra werken als dit werkdruk verlaagd. Ook kan men dan vanuit huis werken dus het is te combineren met de thuissituatie. Daarnaast is er ook altijd ruimte om inval van binnen uit te halen. Het tekort los je meer op. Het geeft eigenaarschap. Dit extra 0,2fte moet door de school in overleg met de schoolse geledingen vrij indeelbaar zijn. Deze oplossing strijkt veel breder uit en is relatief goedkoop... misschien is dit wat?