Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam Drs. S.A. Stegen
Plaats Emmen
Datum 25 juli 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Elke stap richting de versterking van de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs is er één maar dit voorstel is erg mager en zorgt niet voor een fundamentele versterking van de positie van de leerling en de ouders. Regel nu eerst leerrecht voordat je randvoorwaarden voor een betere informatievoorziening inregelt.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, ik lees dat de leerling gehoord wordt maar dat de instemming van de leerling 'niet nodig' is bij de opstelling van het OPP. Daarmee wordt het OPP niet gedragen door degene die het behelst.
De inrichting van de steunpunten is een mooie stap maar nog steeds een moeizaam proces. SWV's lijken het lastig te vinden om ouders te betrekken bij de opzet ervan.
Zolang wettelijk geborgd leerrecht en recht op het ontvangen van echt inclusief, passend onderwijs niet opgenomen is in de wet is elke wetswijziging die niet een systeemverandering behelst te weinig om de positie van ouders en kinderen fundamenteel te veranderen. Veel onderwijs-zorg initiatieven waaronder de Samen naar School klas hebben nog grote moeite de financiering rond te krijgen zodra kinderen geen 5a vrijstelling hebben.

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Nee, dit is niet duidelijk. Hoe kan een leerling zijn mening geven als er niets mee gedaan hoeft te worden. Daarbij lost een niet-dekkend aanbod de ondersteuningsbehoefte van de leerling niet op. Het staat en valt bij het aanbod. En de rechtspositie van de leerling.

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Nee. Leerlingen worden zich nog steeds geacht aan te passen aan de standaard en alle extra's zijn een gunst terwijl het een recht zou moeten zijn.

Vraag5

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Nee, ik ben vooral benieuwd naar hoe de ondersteuningspunten gaan functioneren en wie zorgt dat de onafhankelijke positie daarvan geborgd wordt als deze gefinancierd worden door de SWV's. Dit zou beter onder de paraplu van Ouders&Onderwijs kunnen vallen of direct onder het ministerie.
Het opnemen van het ondersteuningsprofiel in de schoolgids heeft maar beperkt nut. Ouders lezen deze over het algemeen niet. De informatie voorziening is vaak een geval: als je het nodig hebt ga je op zoek, niet van te voren. De vraag is of ouders van leerlingen die tegen problemen aan lopen, er niet te laat achter komen. Misschien een idee om op de inschrijfformulieren van de school dit te vermelden? Op dat moment staan ouders er wel bij stil. Er is een groep leerlingen die pas op het voortgezet onderwijs tegen problemen aan loopt of een late diagnose krijgen deze groep valt nu vaak uit. Zij hebben vooral behoefte aan informatie. En dat ondervang je niet door het in de schoolgids op te nemen.

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ja, het is uitvoer mits de financiering op orde is.

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Dat is een goed idee, zolang de informatie maar goed vindbaar is.

Vraag8

Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
Dit is een slecht plan. De positie van ouders en leerlingen blijft daarmee zeer zwak.