Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam Beeldig Brein (Natasja Esmeijer)
Plaats ZELHEM
Datum 16 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik vind het een goed initiatief en zorgt ervoor dat kinderen beter kunnen aangeven welke hulp zij helpend vinden. Ook zorgt het ervoor dat zij zich gelijkwaardig voelen en dat er niet over hen beslist wordt.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
dat denk ik zeker, zeker omdat er een onafhankelijk steunpunt komt buiten school. Vaak ben je als ouder en kind te emotioneel betrokken bij de school omdat je als leerling de volgende dag gewoon weer in de klas moet zitten. dan is het soms moeilijk om aan te geven dat de leerkracht het niet goed genoeg doet. En kinderen weten vaak zelf het beste wat ze nodig hebben. Minpunt is dat kinderen ook niet precies wetenwaarom zij de ondersteuning nodig hebben en welke mogelijkheden er zijn. De invulling blijft toch bij de kennis van de leerkracht en hulpverlening.

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Ik kan alleen vinden dat de leerling het recht heeft om gehoord te worden over alle aspecten van het opp. Er staat nergens dat de school vrij is hoe het in het opp opgenomen moet worden. Misschien kan dat in een extra alinea verduidelijkt worden. 'Aangezien het hier een recht van de leerling is en de leerling naar eigen keuze zijn mening mag over brengen is het niet vastgesteld hoe deze mening in et opp opgenomen moet worden, de school heeft wel de plicht om de mening, zoals de leerling die te kennen heeft gegeven, op te nemen ion het opp waarna de leerling het recht heeft o het opp ter goedkeuring in te zien.'

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Op het moment zie ik het grootste probleem bij de kennis van leerkrachten over hoe verschillend de informatieverwerking van de diverse leerlingen is. Alle kinderen moeten volgens dezelfde lesmethode les krijgen en alles is gericht op automatiseren en reproduceren. Er is weinig ruimte voor de leerkracht om zelf de lessen in te vullen en de lesstof in een andere volgorde aan te dragen. Op de PABO's wordt er weinig aandacht besteedt aan de dominantieprofielen van leerlingen dus de basis van het natuurlijke leerproces van leerlingen en de gevolgen voor de manier waarop een leerling informatie verwerkt en in welke volgorde (bottom-up of top-down) Ook besteedt de PABO weinig aandacht aan het terdege lesgeven in rekenen en taal Er hoeft alleen een rekentoets afgelegd te worden maar het doorgronden van het getalsysteem en het taalsysteem wordt niet onderwezen. En toch is dat cruciaal om jonge kinderen les te kunnen geven. Ook is er weinig ambitie in het onderwijs om deze kennis aan te vullen. Er wordt vaak vanuit school geen hulpvraag gezien ook als ouders via een externe professional hebben uitgevonden hoe hun kind leert en dat dat afwijkt van de gangbare lesmethode op school. Ook is er geen geld beschikbaar om deze externe professionals in te schakelen tenzij ze bij de stichting zijn aangesloten. Allen de gangbare begeleiding wordt ingezet. daarbij zou het fijn zijn als professionals die betrokken zijn bij een leerling buiten school om in gezet kunnen worden als blijkt dat de aangeboden hulp effectief is. En niet alleen de standaard logopedie en dyslexiebehandeling volgens een vaststaand traject. daarin kan de rechtspositie van ouders zeker versterkt worden.

Vraag5

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ik denk dat het verplicht moet worden dat elke school duidelijk in de schoolgids en op de website zet waar ouders terecht kunnen als ze een hulpvraag over hun kind hebben. Er zijn nu maar weinig ouders die weten dat ze bij het samenwerkingsverband terecht kunnen. Ook blijft het lastig omdat je vaak voor een school kiest omdat die in de buurt zit en je met je kind niet graag wil wisselen van school. Het zou fijn zijn als er, niet in alle gevallen, ook op de huidige school externe hulp ingezet kan worden of leerkrachtondersteuning mogelijk is. Vaak is het van belang dat de kennis ook bij de leerkracht terecht komt over de specifieke leerbehoefte van een leerling omdat een kind 30 uur in de klas zit bij die ene leerkracht en maar een hooguit twee uur ondersteuning krijgt van de begeleiding. De begeleiding zou de hulpvraag in kaart moeten brengen en de leerkracht moeten kunnen adviseren hoe er lesgegeven moet worden. dan moet de leerkracht wel de expertise bezitten om het anders te doen en daar ontbreekt het nu aan, zie PABO.

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ik twijfel of het veel effect heeft omdat de professionalisering van de leerkrachten op het moment niet zodanig is dat zij passend onderwijs kunnen geven aan alle kinderen. Er zijn zeker leerkrachten die dat wel kunnen maar lang niet allemaal omdat de basis vanuit de pabo (mijns inziens) te kort schiet. Op zich het uitvoeren van het betrekken van de mening van de leerling vind ik al heel waardevol en dat juich ik van harte toe en ik weet zeker dat scholen daar zeker wel mee uit de voeten kunnen. Mijn twijfel ligt bij de uitvoering van het passend maken van het onderwijs.

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Prima plan. dat maakt het ook helderder voor ouders dat ze gemakkelijk aan de bel kunnen trekken als ze zien dat hun kind begint vast te lopen.

Vraag8

Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
Ik kan mij voorstellen dat er af en toe wilde plannen op tafel gelegd worden maar ik vind het goed dat ouders en leerlingen mee kunnen praten en dat er echt geluisterd wordt. Alleen toestemming geeft je geen recht om iets aan te dragen waar anderen misschien nog nooit aan gedacht of van gehoord hebben. De wereld wordt steeds transparanter en ouders zijn prima in staat om zelf op onderzoek uit te gaan en kunnen met verassende hulp aan komen dragen die in hun geval echt helpend is. Voor scholen de taak om daarin mee te durven gaan , tot op zekere hoogten, en ervan te leren. het moet echter wel werkbaar blijven voor de leerkrachten. daar moeten ouders zich ook bewust van zijn.

Bijlage