Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Wormerveer
|
Datum
|
19 september 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Wij zijn voor versterking van de positie van ouders en leerlingen. Lastig echter is de term ‘passend onderwijs’ en de verwachtingen die deze met zich meebrengt. Als we de positie van ouders en leerlingen daadwerkelijk willen verbeteren is eerder een stelselwijziging nodig die er voor zorgt dat passend onderwijs meer maatwerk in het regulier onderwijs mogelijk maakt en de schotten tussen onderwijs en jeugdhulp weghaalt. Ouders en leerlingen zijn vooral ontevreden omdat de logische oplossingen (waar ze naar zoeken) zeer moeilijk realiseerbaar zijn binnen de huidige onderwijswetgeving (ontwikkelingsgericht onderwijs). Daarnaast de vele loketten waar ze langs moeten om de juiste ondersteuning in brede zin (jeugdhulp, leerlingenvervoer) te krijgen. Dat maakt hun zoektocht ingewikkeld en frustrerend. Een breder steunpunt in samenwerking met- en mede gefaciliteerd door de gemeenten zou hierin wellicht kunnen voorzien.
Een stelselwijziging is een langer en ingewikkelder traject, maar pakt het probleem wel daar aan waar het effect het grootst is. Deze wet lijkt een doekje voor het bloeden.
Verder: de bureaucratie neemt toe (bijhouden of een mening van de leerling is gevraagd, hoe dit is meegenomen in de ondersteuning), de controle (inspectie) ook, en het aantal geschillen waarschijnlijk. Wat gebeurt er als een school (mentor) toch niet het goede gesprek heeft gevoerd? Een deel van de voorstellen wordt ingegeven door incidenten (er zijn scholen waar leerlingen niet betrokken worden) en een deel door de politieke drang om meer landelijke controle/ sturing te kunnen geven aan samenwerkingsverbanden (er zijn verschillen tussen regio’s). De regionale eigenheid van een samenwerkingsverband wordt in de politiek als lastig ervaren.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Wat zeker gaat helpen is het verbeteren van de informatie, deze toegankelijker en begrijpelijker maken. Het steunpunt op zich is ook een verbetering, hoewel dat nu al door de meeste samenwerkingsverbanden wordt gezien als één van de taken. Ouders kunnen het samenwerkingsverband nog niet altijd vinden en daar kan een steunpunt bij helpen. Volgens ons is er geen wetgeving nodig om samenwerkingsverbanden de opdracht te geven een herkenbaar steunpunt in te richten.
Het recht van leerlingen om gehoord te worden vinden wij een goede zaak, maar is nogal vrijblijvend opgenomen. Beter zou zijn als de school in principe rekening houdt met de inbreng van de leerling en goed uitlegt of de wensen van een leerling kunnen worden uitgevoerd en zo nee, waarom niet. De omschrijving “hoe de mening van de leerling wordt meegewogen in de besluitvorming” geeft weinig duidelijkheid.
In het po maken we ons wel zorgen over de haalbaarheid van het hoorrecht bij hele jonge leerlingen of leerlingen met een ernstige cognitieve beperking.
Vraag3
Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
De tekst in de wet geeft de vrijheid van scholen aan. De vraag is echter of deze wet daarmee de positie van de leerling heeft versterkt. Het is op deze manier meer een aanscherping van het proces dan een daadwerkelijke verbetering. Het gaat er om het goede gesprek te voeren met de leerling.
Vraag4
Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Onze indruk is dat over het algemeen leerlingen voldoende worden betrokken en dat er voldoende geluisterd wordt naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. In het po is het lastig om met jonge kinderen tot de kern van de ondersteuningsvraag te komen. Het antwoord op deze vraag is gebaseerd op onze indruk en zou in feite gevraagd moeten worden aan leerlingen. Dit is niet door ons onderzocht.
Zie verder het antwoord op vraag 3.
Vraag5
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Zie de eerdere antwoorden over nut en noodzaak van de wet.
Zoals het nu geformuleerd is zijn in ieder geval een aantal zaken onduidelijk:
- De zgn. onafhankelijkheid: wat verstaat de wet daaronder? (wel of niet in dienst van het samenwerkingsverband, voor en door ouders en jeugdigen?)
- Wie betaalt de personele inzet? Het is een formele nieuwe taak van het samenwerkingsverband. Er komt geen structureel budget voor, of is het vrijwilligerswerk(?)
- Wie ‘valideert’ de informatie van de regio? Wanneer is de informatie ‘begrijpelijk’? Gaan we de informatie in meerdere talen publiceren? Moeten we een communicatiemedewerker aanstellen / inhuren? Dit zijn doorlopende, jaarlijkse processen die structurele kosten met zich meebrengen.
- Gaat de inspectie toezien op de uitvoering?
Vraag6
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Wij denken dat het uitvoerbaar is. Maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van de uitvoering.
Vraag7
Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Prima
Vraag8
Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
Gezien de samenhang met de andere scholen/schoolbesturen om te komen tot een dekkend netwerk in de regio, vinden wij adviesrecht voldoende. Er wordt vanuit gegaan dat elk negatief advies van de MR door de school voldoende serieus wordt genomen en dat eventueel goed onderbouwd wordt waarom een advies niet kan worden overgenomen.