Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam Swv ppo regio Leiden (Drs V.Z. Tevreden)
Plaats Leiden
Datum 29 juli 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik ben bestuurder van het samenwerkingsverband voor primair onderwijs in De regio Leiden. Ik vond het mooi dat er een wetsvoorstel komt. Tegelijk denk ik dat regulering tot nu toe weinig effect heeft geoogst. Denk aan de landelijke klachtencommissie denk aan de onderwijsconsulenten. In mij optiek ligt de oplossing in oefenen en leren om werkelijk gelijkwaardig in dialoog te gaan met elkaar. Waarbij we van elkaar weten dat de machtspositie van scholen anders ligt dan van ouders in het verhaal van passend onderwijs. Scholen hebben macht op onderwijskennis, ouders hebben de macht op kindkennis. Het machtsverschil onderkennen en ten positieve benutten is dan een goede stap om tot luisteren en samen oplossen te komen. Noelle Pameijer schrijft daar prachtige boeken over.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
Zie mijn bovenstaande reactie

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Ja er is ruimte voldoende in het hoe. Niet in wat: want het moet. Ik ervaar onvoldoende het waarom.

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Kinderen, hoe klein ze ook zijn, hebben een stem. Die stem is belangrijk als er gezocht moet worden naar een oplossing. ‘Wat denk je zelf dat nodig is?’ Is een vraag die alle kinderen kunnen beantwoorden. Dat staat ook in mijn osp. Broertjes of zusjes kunnen ingezet worden als kinderen niet in staat zijn dit zelf te doen. Door hen in te schakelen hou je het kindperspectief op tafel.

Vraag5

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ja

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ik twijfel als het gaat om rigiditeit die nou eenmaal bij wetten hoort. Dialoog is fluïde. Ik hou er rekening mee dat we deze wet willen bemeten of het lukt en hoe het gaat. Dat betekent dat we gaan sturen op het wat en het hoe uit het oog verliezen.

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Goed idee scheelt papierwinkel

Vraag8

Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
Adviesrecht is vrijblijvend. Als scholen weten dat ze gegronde argumenten moeten aandragen als adviezen van medezeggenschap naast zich neerleggen is er niets aan de hand. In mijn samenwerkingsverband neem ik adviezen van de OPR zeer serieus. Vanuit de Opr oudergeleding wordt ook meegedacht bij het oudersteunpunt. Juist om ieders perspectief mee te nemen.