Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs

Reactie

Naam SWV Roosendaal-Moerdijk (Jack M. Biskop)
Plaats Roosendaal
Datum 8 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Dit wetsvoorstel is een antwoord op de gebrekkige concretisering van de positie van ouders en leerlingen binnen passend onderwijs. Daartoe worden een drietal wijzigingen voorgesteld, te weten het vervangen van het schoolondersteuningsprofiel door het opnemen van het ondersteuningsaanbod in de schoolgids, het wettelijk verankeren van de ouder- en jeugdsteunpunten (verplicht vanaf augustus 2022 vanuit de verbeteraanpak passend onderwijs) en het hoorrecht van de leerling bij het opstellen van een ontwikkelingsperspectief. Hoewel de voorstellen begrijpelijk zijn vanuit de evaluatie passend onderwijs, is het maar de vraag of hiermee alle knelpunten aangaande het versterken van de positie van ouders en leerlingen worden opgelost.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
De voorgestelde maatregelen zullen enig effect hebben op de positie van ouders en leerlingen, maar het vervangen van het schoolondersteuningsprofiel door het ondersteuningsaanbod in de schoolgids zal door ouders niet als een versterking van hun positie worden ervaren, maar eerder als een administratieve vereenvoudiging voor de scholen en schoolbesturen. Zo zullen de ouder- en jeugdsteunpunten de informatievoorziening wat verbeteren en zorgdragen voor een betere ondersteuning van ouders, maar weten waar je moet zijn of hulp bij het aan gaan van het gesprek met onderwijsorganisaties versterkt niet de positie van de ouders. De toegang wordt wel verbeterd. Het hoorrecht is mooi geformuleerd, maar is wel vrijblijvend.

Opvallend is dat in de handreiking Ouder- en Jeugdsteunpunten er drie pijlers worden genoemd: Informeren, Ondersteunen en Signaleren. De eerste twee pijlers staan in het voorstel en de derde pijler niet. Terwijl juist de signaleringsfunctie heel nuttig kan zijn om de positie van ouders te versterken.

Vraag3

Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
Het is maar al te duidelijk dat scholen geheel vrij zijn in het verwerken van de mening van de leerling, waardoor de indruk van vrijblijvendheid wordt versterkt en er niet echt sprake is van het versterken van de positie van ouders of jeugdigen.

Vraag4

Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat in ieder geval geluisterd moet worden naar de leerling en dat het bevoegd gezag duidelijk moet maken hoe de mening van de leerling is meegenomen. Blijft de vraag staan in hoeverre hiermee de positie van de leerling is versterkt? Uit de evaluatie is gebleken dat veel ouders en jeugdigen tevreden zijn, dus met deze extra waarborg zal dat zeker niet afnemen. Vraag is ook of via wetgeving afgedwongen kan of moet worden dat er een dialoog met de leerling (en de ouders) wordt gevoerd. Ieder zichzelf respecterende docent betrekt de leerling toch?

Vraag5

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
De wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting zijn op zich voldoende duidelijk, hoewel niet echt duidelijk wordt waarom juist déze maateregelen zorgen voor de versterking van de positie van ouders en jeugdigen.

Vraag6

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Het inrichten van een ouder- en jeugdsteunpunt zorgt voor een gemakkelijker toegang tot informatie en ondersteuning en biedt in de regio extra mogelijkheden om als ouder gehoord te worden. Problematisch is dat de samenwerkingsverbanden deze steunpunten moeten organiseren (en onafhankelijk laten functioneren), terwijl er buiten de incidentele startkosten géén middelen voor de samenwerkingsverbanden komen om deze taak structureel uit te voeren. Uit de beschrijving in het wetsvoorstel is ook duidelijk af te leiden dat het níet gaat om een activiteiten die nu ook al gedaan moeten worden. De benodigde middelen zullen daarom te koste gaan van de middelen die beschikbaar zijn voor het ondersteunen van scholen en zorgleerlingen.

Vraag7

Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
Dit is een zinnige maatregel, maar versterkt niet de positie van de ouders. In het beste geval vereenvoudigt het de informatiestroom.

Vraag8

Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
De mate en wijze van extra ondersteuning is een zaak van het bevoegd gezag. Adviesrecht past hier het beste bij.