Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs
Reactie
Naam
|
SWV VO De Langstraat (M.E. van der Meer)
|
Plaats
|
Kaatsheuvel
|
Datum
|
22 september 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel ”Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs”? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Elk samenwerkingsverband (swv) richt een ouder- en jeugdsteunpunt in. In het wetsvoorstel wordt gesteld dat dit steunpunt onafhankelijk dient te zijn van het swv. In dat kader vraag ik aandacht voor de term samenwerkingsverband. Het swv is een netwerkorganisatie. Deze netwerkorganisatie wordt gevormd door de schoolbesturen die met elkaar een dekkend netwerk voor passend onderwijs in de regio verzorgen. Dit netwerk wordt ondersteund door wat in de volksmond 'het samenwerkingsverband' wordt genoemd, maar wat in feite de bureauorganisatie is. De bureauorganisatie is een bovenbestuurlijke organisatie die onafhankelijk van de aangesloten schoolbesturen functioneert. Als directeur-bestuurder van een swv ben ik van mening dat het ouder-en jeugdsteunpunt onafhankelijk van de schoolbesturen dient te zijn, maar prima kan worden verzorgd door de onafhankelijke bureauorganisatie.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs te versterken? Waarom denkt u dat wel of niet?
---
Vraag3
Maakt het wetsvoorstel voldoende duidelijk dat scholen vrij zijn in hoe ze de mening van de leerling verwerken in het ontwikkelingsperspectief? Zo nee, heeft u suggesties om dit te verduidelijken?
---
Vraag4
Vindt u dat er voldoende wordt geluisterd naar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het onderwijs? Heeft u suggesties op welke manier we kunnen bevorderen dat er meer naar leerlingen wordt geluisterd?
---
Vraag5
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Elk samenwerkingsverband (swv) richt een ouder- en jeugdsteunpunt in. In het wetsvoorstel wordt gesteld dat dit steunpunt onafhankelijk dient te zijn van het swv. In dat kader vraag ik aandacht voor de term samenwerkingsverband. Het swv is een netwerkorganisatie. Deze netwerkorganisatie wordt gevormd door de schoolbesturen die met elkaar een dekkend netwerk voor passend onderwijs in de regio verzorgen. Dit netwerk wordt ondersteund door wat in de volksmond 'het samenwerkingsverband' wordt genoemd, maar wat in feite de bureauorganisatie is. De bureauorganisatie is een bovenbestuurlijke organisatie die onafhankelijk van de aangesloten schoolbesturen functioneert. Als directeur-bestuurder van een swv ben ik van mening dat het ouder-en jeugdsteunpunt onafhankelijk van de schoolbesturen dient te zijn, maar prima kan worden verzorgd door de onafhankelijke bureauorganisatie.
Vraag6
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
als het ouder- en jeugdsteunpunt onafhankelijk van de bureauorganisatie van het swv moet worden georganiseerd, vereist dit extra middelen en bemensing.
Vraag7
Wat vindt u van de maatregelen dat het schoolondersteuningsprofiel als apart document komt te vervallen en dat het extra ondersteuningsaanbod van een school wordt opgenomen in de schoolgids en daarmee dus jaarlijks wordt vastgesteld?
---
Vraag8
Wat vindt u ervan dat de leerlinggeleding en oudergeleding van de medezeggenschap adviesrecht houden (in plaats van instemmingsrecht) over de extra ondersteuning die in de schoolgids wordt opgenomen? Welke voor- en nadelen ziet u en waarom?
---