Houtskoolschets acute zorg

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 16 december 2020

Vraag1

We zouden graag van u willen weten wat anders moet of beter kan in deze visie over de herinrichting van de acute zorg.
- Opnemen van dienst-tandarts in geïntegreerd spoedcentrum.
- Opnemen van dienstapotheek in geïntegreerd spoedcentrum: pt moet zsm over voorgeschreven benodigde medicatie kunnen beschikken en niet wachten op een koeriersdienst die ergens in de nacht de medicatie een keer komt bezorgen (dreigt in regio Eemland).
- Wenselijkheid meer ondersteunend personeel als POH-GGZ op de "HAP" of anios of anderen: is dit nog wel te superviseren door verantwoordelijk huisarts qua tijd maar ook qua kennis?! Willen we als HA hen allen wel superviseren??
- Laat bij voorkeur de HAP gekoppeld aan SEH. Daadwerkelijke toestand pt kan ernstiger zijn dan bij telefonische triage vermoed wordt waardoor adequate toegeruste hulp nabij beschikbaar moet zijn.
- Indien gekozen wordt voor grotere spoedposten / voor complexere zorg, zal ook personeel en SEH ruimte maar ook beddencapaciteit in die centra uitgebreid moeten worden om verstopping in patiëntenstroom te voorkomen. Daarnaast is er meer ambulance voorziening mogelijk zoals document ook stelt; hoe men we aan dat extra personeel? Nu zien we al de zorgketen (opname capaciteit, ambu vervoer) spaak lopen tijdens vakanties, influenza uitbraken, en corona. Hoe gaan de pt die financieel krap zitten, geen steunsysteem (meer) hebben, geen vervoer hebben de verlengde ritten naar grotere spoedposten voor complexere zorg doen?
- Verzorgingstehuizen "terughalen"
- Financiële drempels / bijdrage eigen risico voor acute hulpvraag vragen aan pt om minder urgente / "niet-nodig-tijdens-ANW-tijd- zorg weg te filteren.

Vraag2

Daarnaast willen we graag over deze houtskoolschets acute zorg weten wat u er goed aan vindt en waar u positief over denkt.
- Het bespreekbaar willen maken van de knelpunten in de acute zorgketen.
- Het willen verbeteren van deze knelpunten door professionals hierin te betrekken / kunnen brainstormen.
- Meer geïntegreerde posten: hulpverleners bijelkaar gebruik makend van ieders expertise. Snel pt kunnen doorverwijzen naar juiste instantie.
- Verbetering ICT, informatie delen.