HSWI-onttrekking Maastricht-Lanaken
Reactie
| Naam | Anoniem | 
|---|---|
| Plaats | Sittard-Geleen | 
| Datum | 23 oktober 2025 | 
Vraag1
U kunt tot en met 10 november via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?U kunt nu specifiek reageren op het besluit waarmee de spoorlijn Maastricht-Lanaken verwijderd wordt uit de lijst van hoofdspoorwegen (Bijlage 1 bij het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen). Reageren op een toekomstig besluit, bijvoorbeeld de sloop van de spoorbrug, kan op een later moment. Dit verandert op dit moment niets aan de openbare ruimte rond de Maas. Wel maakt dit besluit toekomstige aanpassingen in de openbare ruimte mogelijk.
Ik verzoek het ministerie het voornemen om de spoorlijn Maastricht–Lanaken uit de hoofdspoorwegen te schrappen aan te houden.
De voorgenomen sloop van de Maasbrug zou het definitieve einde betekenen van de spoorverbinding Maastricht–Hasselt, terwijl juist de motie van de leden Olger van Dijk en Dassen (Kamerstuk 36 563, nr. 10, 22 sept 2025) de regering verzoekt met België en Duitsland te onderzoeken welke grensoverschrijdende spoorlijnen, waaronder Maastricht–Hasselt, kansrijk zijn voor reactivering.
Dit besluit is daarmee strijdig met een recente uitspraak van de Tweede Kamer.
Dat er de afgelopen jaren geen trein reed, is geen bewijs dat de verbinding onhaalbaar is. Vanaf 2004 werd ingezet op het Vlaamse Spartacusplan, dat voorzag in een sneltram Hasselt–Maastricht.
Het was logisch dat toen niet ook in een spoorreactivering werd geïnvesteerd.
Sinds Vlaanderen in 2022 dit tramproject verving door een trambus – een oplossing die volgens Rover door congestie en lange reistijden geen volwaardig alternatief vormt – is het juist tijd om het spooralternatief te heroverwegen.
Daarnaast heeft de lijn strategisch belang. Zij vormt onderdeel van de corridor Antwerpen–Hasselt–Maastricht–Aken–Keulen en kan bijdragen aan militaire mobiliteit en civiele weerbaarheid.
Het is wenselijk dat ook het Ministerie van Defensie hierbij wordt betrokken.
Eenmaal gesloopt is de brug onherstelbaar verloren, terwijl technische aanpassing (zoals in Vlaanderen bij het Albertkanaal) waterveiligheid en behoud kan combineren.
Verzoek:
– houd het besluit aan;
– betrek Maastricht–Lanaken bij de uitvoering van de motie Van Dijk & Dassen;
– behoud de brug als strategische infrastructuurreserve;
– voer met Nederlandse en Belgische partners een haalbaarheidsstudie uit naar reactivering.