HSWI-onttrekking Maastricht-Lanaken
Reactie
| Naam | Anoniem | 
|---|---|
| Plaats | Sittard | 
| Datum | 23 oktober 2025 | 
Vraag1
U kunt tot en met 10 november via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?U kunt nu specifiek reageren op het besluit waarmee de spoorlijn Maastricht-Lanaken verwijderd wordt uit de lijst van hoofdspoorwegen (Bijlage 1 bij het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen). Reageren op een toekomstig besluit, bijvoorbeeld de sloop van de spoorbrug, kan op een later moment. Dit verandert op dit moment niets aan de openbare ruimte rond de Maas. Wel maakt dit besluit toekomstige aanpassingen in de openbare ruimte mogelijk.
Bij dezen vraag ik het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om tot nader order af te zien van het voornemen om de spoorlijn Maastricht–Lanaken te verwijderen uit de lijst van hoofdspoorwegen. De voorgenomen sloop van de Maasbrug zou de realisatie van een grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Maastricht en Hasselt onmogelijk maken en druist in tegen de motie ingediend door de leden Van Dijk en Dassen (Kamerstuk 36 563, nr. 10, 22 september 2025) waarin de regering juist wordt opgeroepen om samen met België en Duitsland te onderzoeken welke grensoverschrijdende spoorlijnen kansrijk zijn voor heractivering.
Met name in het belang van de Euregio Maas-Rijn (denk hierbij aan de Euregionale samenwerking in het hoger onderwijs en het aantal grenswerkers dat dagelijks de grens passeert) is er nog steeds behoefte aan een snellere OV-verbinding Maastricht-Hasselt (waarvan het traject Lanaken-Maastricht deel uitmaakt). Met zo'n snellere OV-verbinding kan ook het drukke autoverkeer worden teruggedrongen (met een positief effect voor het milieu). De bestaande treinverbinding tussen Maastricht en Hasselt met een omweg (overstap in Luik) is vanwege de lange reistijd niet concurrerend ten opzichte van het autoverkeer en is daarmee geen goed alternatief voor een directe spoor- of tramverbinding Maastricht-Hasselt. Dit geldt overigens ook voor de buslijnen tussen Maastricht en Hasselt (uitgevoerd door De Lijn).
Vanwege de verkeersdruk en het ontbreken van ruimte voor vrijliggende rijbanen biedt de door Vlaanderen voorgestelde optie om het oorspronkelijke Vlaamse Spartacus-tramproject te realiseren in de vorm van een trambusverbinding ook geen reëel alternatief voor een snellere tram- of spoorverbinding.
Daarom verzoek ik het ministerie om nu nog geen besluit te nemen over de HSWI-onttrekking Maastricht-Lanaken en de Maasbrug vooralsnog te handhaven als strategische infrastructuurreserve. Tevens verzoek ik het ministerie om in samenwerking met de Belgische overheden, de Provincie Limburg en de gemeente Maastricht in te zetten op een nieuwe haalbaarheidsstudie naar reactivering van de spoorverbinding Maastricht–Hasselt.