Implementatie van de Confiscatierichtlijn

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Maastricht
Datum 2 september 2025

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Het afpakken van crimineel vermogen via de opsporingsdiensten is te eng indien men de integrale benadering van de één overheidsgedachte graag in stand wenst te houden. De ervaring leert dat bijvoorbeeld een sepot ervoor kan zorgen dat vermogensbestanddelen terugvloeien naar de verdachte, terwijl juiste een andere overheidspartner (denk aan een gemeente) nog een vordering heeft openstaan bij betreffende verdachte. Het cross-over delen van informatie binnen de integrale afpakketen is geen voorrecht voor enkel de opsporingsdiensten, maar een noodzakelijkheid die ook zou moeten gelden voor andere overheidsdiensten als gemeenten, RIEC LIEC, UWV, provincies enzovoorts. Afgeronde projecten binnen het taakveld ondermijning laten namelijk zien dat het afpakken van crimineel vermogen over 3 pijlers het meest effectiefst is, d.w.z. strafrechtelijk, fiscaal en bestuursrechtelijk. Het advies is om in uw overweging daarbij ook het fenomeen van meld geld (cashcalls) over deze 3 lijnen te laten lopen en uiteraard ook het afpakken van crimineel vermogen. Dit enkel toe te bedelen aan de opsporingsdiensten is een groot gemis, daarbij in de wetenschap dat ook binnen de gemeenten een opsporingsbevoegdheid (sociale recherche BOA) bestaat. Doe hier uw voordeel mee.