Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering
Reactie
Naam | DEKRA e.V. (O Deiters) |
---|---|
Plaats | Brussels |
Datum | 8 september 2023 |
Vraag1
Graag uw reactie op alle onderdelen van het conceptwetsvoorstel en de toelichting.Op weg naar het behalen van de Europese Green Deal-doelstellingen vormt de door de EU-Commissie aangenomen richtlijn duurzaamheidsrapportering een belangrijke mijlpaal. In lijn met de groeiende vraag naar klimaat- en milieuvriendelijke bedrijfsmodellen op de wereldmarkten, moet deze richtlijn ervoor zorgen dat bedrijven in de toekomst relevante, vergelijkbare en betrouwbare duurzaamheidsinformatie openbaar maken. In deze context zorgt het vereiste externe evaluatieproces (verificatie) voor de geloofwaardigheid van het hele openbaarmakingsproces en van de informatie zelf.
De omzetting van de CSRD in nationale wetgeving speelt in deze context een belangrijke rol, omdat het de wettelijke basis creëert voor toekomstige besluitvorming.
Vraag2
De richtlijn gaat er van uit dat de duurzaamheidsrapportering wordt gecontroleerd door de externe accountant die ook de jaarrekening controleert.De richtlijn bevat een lidstaatoptie die ondernemingen de keuze biedt om een andere accountantsorganisatie de duurzaamheidsrapportering te laten beoordelen dan de accountantsorganisatie die de wettelijke controle van de jaarrekening verricht.
Acht u het wenselijk dat Nederland gebruikmaakt van deze lidstaatoptie? Kunt u uw overwegingen toelichten?
Hierbij kunt u onder andere denken aan effecten voor de accountancymarkt, de keuzemogelijkheid voor bedrijven en de samenwerking tussen de accountantsorganisaties, bijvoorbeeld om te kunnen beoordelen of het bestuursverslag verenigbaar is met de jaarrekening.
Wij zijn ervan overtuigd dat het toestaan van verschillende auditors van financiële overzichten en duurzaamheidsverslagen uit te voeren de markt ten goede zal komen door de onafhankelijkheid, concurrentie en controledeskundigheid te vergroten. Het verplicht stellen van aparte auditors voor financiële en duurzaamheidsaudits zal de onafhankelijkheid bevorderen en belangenconflicten verminderen. De richtlijn is erop gericht om het aantal aanbieders van verslaglegging te vergroten, het concurrentievermogen van de markt te stimuleren en de kosten voor bedrijven, waaronder kleine en middelgrote ondernemingen, te verlagen. Dit zal bedrijven een ruimere keuze aan auditors bieden.
Vraag3
De richtlijn duurzaamheidsrapportering biedt lidstaten de mogelijkheid om toe te staan dat een geaccrediteerde onafhankelijke verlener van assurancediensten de duurzaamheidsrapportering beoordeelt. Deze dienstverlener moet aan vereisten voldoen die gelijkwaardig zijn aan de vereisten die gelden voor externe accountants en accountantsorganisaties, bijvoorbeeld wat betreft scholing en de organisatie van werkzaamheden. Indien lidstaten gebruik maken van deze lidstaatoptie, moeten zij op den duur ook dergelijke dienstverleners uit andere lidstaten toelaten. Ook moeten zij de optie doorgeven dat ondernemingen een andere accountantsorganisatie de duurzaamheidsrapportering laat beoordelen dan de accountantsorganisatie die de wettelijke controle van de jaarrekening verricht (zie vraag 2).Acht u het wenselijk dat Nederland gebruikmaakt van deze lidstaatoptie? Kunt u uw overwegingen toelichten?
Hierbij kunt u onder andere denken aan effecten voor de accountancymarkt, de concurrentiepositie van Nederland, de keuzemogelijkheid voor bedrijven en de samenwerking tussen deze dienstverleners en de accountant die de rest van het bestuursverslag controleert.
Het uitgebreide, wereldwijde netwerk van interne en externe auditors, certificeringsbedrijven en divisie overschrijdende experts levert diensten aan bedrijven in bijna alle bedrijfstakken en van alle formaten, inclusief en vooral in een multinationale context. Dit komt ten goede aan de speciale vereisten van duurzaamheidsrapportage, die zich in tegenstelling tot financiële rapportage niet richt op boekhoudkundige cijfers, maar diepgaande proces- en technische expertise vereist. De sector Testing, Inspection and Certification (TIC) wordt in dit opzicht al vele jaren gewaardeerd als een competente en technisch deskundige partner dankzij zijn gevarieerde dienstenportfolio, kennis van de sector en experts op dit gebied. Daarnaast, en vooral op het gebied van duurzaamheid, biedt het gevestigde accreditatiesysteem in overeenstemming met internationaal erkende normen (bijv. ISO/IEC 17021, ISO/IEC 17029, ISO/IEC 17065) een solide infrastructuur die wereldwijd wordt erkend door regelgevende instanties, spelers op de financiële markt (bijv. banken, investeerders), de industrie en andere relevante belanghebbenden. In dit opzicht voldoet het accreditatiesysteem aan de behoeften van belanghebbenden en zorgt het voor goed bestuur en het vermogen van organisaties om conformiteitsbeoordelingen uit te voeren, terwijl de onafhankelijkheid van geaccrediteerde TIC-bedrijven die in overeenstemming met de normen werken, wordt gewaarborgd.
Gezien deze informatie is DEKRA, net als de gehele TIC-sector an sich, een belangrijke actor om de duurzaamheidsinformatie die vereist is onder de CSRD te verifiëren door middel van deskundig en ervaren personeel en een methodische aanpak, transparant en volgens strikte specificaties. Het niet opnemen van de TIC-sector zou daarentegen het doel van de MVO-richtlijn om transparante duurzaamheidsinformatie over bedrijven openbaar te maken ondermijnen, aangezien het juist het systeem van accreditatie door derden en conformiteitsbeoordeling is dat vertrouwen biedt in de verstrekking van accurate, betrouwbare, vergelijkbare en geloofwaardige informatie. De Europese MVO-richtlijn voorziet daarom terecht in de mogelijkheid om de MVO-markt in gelijke mate open te stellen voor onafhankelijke verleners van assurance-diensten (IASP's) in de TIC-sector en voor auditkantoren (artikel 1, wijziging van Richtlijn 2013/34/EU, artikel 34, lid 3).