Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering

Reactie

Naam Bluelakes.nl (Drs P.A.H. Meeren)
Plaats Ulvenhout
Datum 4 september 2023

Vraag1

Graag uw reactie op alle onderdelen van het conceptwetsvoorstel en de toelichting.

Zie antwoorden vraag twee en drie.

Vraag2

De richtlijn gaat er van uit dat de duurzaamheidsrapportering wordt gecontroleerd door de externe accountant die ook de jaarrekening controleert.

De richtlijn bevat een lidstaatoptie die ondernemingen de keuze biedt om een andere accountantsorganisatie de duurzaamheidsrapportering te laten beoordelen dan de accountantsorganisatie die de wettelijke controle van de jaarrekening verricht.

Acht u het wenselijk dat Nederland gebruikmaakt van deze lidstaatoptie? Kunt u uw overwegingen toelichten?

Hierbij kunt u onder andere denken aan effecten voor de accountancymarkt, de keuzemogelijkheid voor bedrijven en de samenwerking tussen de accountantsorganisaties, bijvoorbeeld om te kunnen beoordelen of het bestuursverslag verenigbaar is met de jaarrekening.
Ja, gebruik maken van een lidstaatoptie is wenselijk.

Het artikel 25quater bevat voorschriften over niet-controlediensten die een externe accountant of accountantsorganisatie niet mag verrichten indiendeze assurance-onderzoek van duurzaamheidsrapportering uitvoert bij een organisatie van openbaar belang (hierna: oob). In dit artikel wordt verwezen naar bepaalde diensten uit Verordening (EU) 537/2014 (hierna Auditverordening).14 Bij de wettelijke controle bij een oob geldt op basis van artikel 24b Wta een volledig verbod op het verrichten van andere diensten door de accountantsorganisatie aan de controlecliënt die oob is.

Een dergelijk volledig verbod op het verrichten van andere diensten blijft noodzakelijk bij het verrichten van assurance-onderzoek van duurzaamheidsrapportering. Hiermee wordt de onafhankelijkheid van de rapportage gewaarborgd en ontstaan er geen perverse prikkels in de marktwerking.

Dit leidt tot een verruiming van het aanbod van (geaccrediteerde) onafhankelijke dienstverleners en/of accountantsorganisaties die assurance-onderzoeken van duurzaamheidsrapportering uitvoeren. Hiermee wordt een gezonde marktcompetitie en mededinging aangemoedigd.

Vraag3

De richtlijn duurzaamheidsrapportering biedt lidstaten de mogelijkheid om toe te staan dat een geaccrediteerde onafhankelijke verlener van assurancediensten de duurzaamheidsrapportering beoordeelt. Deze dienstverlener moet aan vereisten voldoen die gelijkwaardig zijn aan de vereisten die gelden voor externe accountants en accountantsorganisaties, bijvoorbeeld wat betreft scholing en de organisatie van werkzaamheden. Indien lidstaten gebruik maken van deze lidstaatoptie, moeten zij op den duur ook dergelijke dienstverleners uit andere lidstaten toelaten. Ook moeten zij de optie doorgeven dat ondernemingen een andere accountantsorganisatie de duurzaamheidsrapportering laat beoordelen dan de accountantsorganisatie die de wettelijke controle van de jaarrekening verricht (zie vraag 2).

Acht u het wenselijk dat Nederland gebruikmaakt van deze lidstaatoptie? Kunt u uw overwegingen toelichten?

Hierbij kunt u onder andere denken aan effecten voor de accountancymarkt, de concurrentiepositie van Nederland, de keuzemogelijkheid voor bedrijven en de samenwerking tussen deze dienstverleners en de accountant die de rest van het bestuursverslag controleert.
Ja, gebruik maken van een lidstaatoptie is wenselijk. Dit leidt tot een verruiming van het aanbod van (geaccrediteerde) onafhankelijke dienstverleners en/of accountantsorganisaties die assurance-onderzoeken van duurzaamheidsrapportering uitvoeren. Hiermee wordt een gezonde marktcompetitie, mededinging en innovatie aangemoedigd.