Besluit kwaliteit incassodienstverlening
Reactie
Naam
|
Incasso Preiss (G. Preiss)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
24 mei 2022
|
Vraag1
Geven de regels in dit besluit een voldoende waarborg voor de kwaliteit van incassodienstverlening?
Op 12 mei jl. heeft de NVI de informatiebijeenkomst Wki georganiseerd. Het was een zeer waardevolle bijeenkomst.
De aanwezige incasso ondernemingen hebben veel vragen gesteld en de aanwezige ambtenaren hebben getracht deze vragen te beantwoorden.
Tot mijn grote verbazing hebben de vertegenwoordiger van de overheid meegedeeld dat het Besluit kwaliteit incassodienstverlening bedoeld is om de schuldenproblematiek van consumenten tegen te gaan
en NIET om de “incasso cowboys” uit de markt te verbannen. Als de “incasso cowboys” door de invoering van het incassoregister verdwijnen, dan is dat een mooie bijkomstigheid maar niet het uitgangspunt, zo de mededeling van een van de aanwezige ambtenaren.
Ik sta er uiteraard achter dat consumenten beschermd dienen te worden, maar tegelijkertijd betekent dit besluit dat vele kleine incasso ondernemers, niet aan de gestelde eisen en voorwaarden kunnen voldoen.
De kosten voor de inschrijving in het incassoregister plus de kosten voor handhaving zijn voor kleine ondernemers VEEL TE HOOG!
Conclusie
- consumenten worden beschermd
- incasso cowboys worden niet actief “aangepakt”
- kleine ondernemers met relatief veel B2C vorderingen worden uit de incasso markt verbannen
Met de invoering van Wki helpt de overheid de consument maar brengt de overheid kleine incasso ondernemers, welke op een kwalitatief hoog en maatschappelijk verantwoord niveau te werk gaan, in grote problemen.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn!