Wijzigingsregeling indienststelling spoorvoertuigen ivm toelating HSL-Zuid en grensbaanvak Venlo-DL

Reactie

Naam Railexperts BV (RM Klarenbeek)
Plaats Soesterberg
Datum 21 juni 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de voorgenomen wijzigingen?
LS

Naar aanleiding van deze internetconsultatie met betrekking tot de toelating van voertuigen op het grensbaanvak Venlo-Duitsland zouden we graag volgende opmerkingen plaatsen;

In artikel 23 worden enkel locomotieven genoemd. Het zou wat ons betreft beter zijn de omschrijving breder te nemen, zodat ook in Duitsland toegelaten treinstellen en onderhoudsvoertuigen op eigen kracht op het grensbaanvak kunnen worden ingezet.
Ook zou het de voorkeur genieten om op eenvoudige wijze rijtuigen met een toelating voor Duitsland (anders dan RIC toegelaten rijtuigen) in te kunnen zetten tot aan Venlo.

In bijlage 10, punt 1.1 zijn expliciet locomotieven met elektrische tractie genoemd. Het heeft de voorkeur ook andere typen locomotieven (diesel, stoom?) in te kunnen zetten tot Venlo. Waarbij ook hier geldt dat de omschrijving beter breder genomen kan worden dan enkel locomotieven. Bijvoorbeeld 'spoorvoertuigen welke op eigen kracht kunnen rijden'.

Ook wordt in hetzelfde punt verwezen naar locomotieven met een tractieinstallatie voor 1500V DC, welke niet in Nederland zijn toegelaten en niet tot in Venlo mogen worden ingezet. Dit sluit een aantal moderne meersysteemlocomotieven bij voorbaat uit. Het heeft onze voorkeur deze bepaling te schrappen. Zeker aangezien ons het doel van deze beperking onduidelijk is.

Ter afsluiting zou het aan te raden zijn een dergelijke vereenvoudigde toelatingsprocedure ook direct geldig te maken voor andere grensovergangen.