Wet toezicht informeel onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
5 januari 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op het Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Ik zie graag antwoorden op onderstaande vragen:
• Hoe waarborgt deze wet fundamentele rechten zoals vrijheid van godsdienst, onderwijs en vereniging, terwijl deze juist lijken te worden ingeperkt?
• Is deze wet in overeenstemming met internationale mensenrechtenverdragen, zoals het EVRM (Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens)?
• Waarom wordt religieus onderwijs, dat vaak vrijwillig wordt gevolgd onder specifiek toezicht gebracht?
• Hoe definieert de overheid “informeel onderwijs,” en waarom zijn de criteria zo vaag?
• Hoe voorkomt deze wet willekeur in de handhaving, gezien het risico op discriminatie van bepaalde gemeenschappen?
• Welke objectieve meetinstrumenten worden gebruikt om te bepalen of een informele onderwijsinstelling schadelijk is?
• Waarom is het nodig om persoonsgegevens te registreren van betrokkenen in informeel onderwijs?
• Hoe voorkomt de overheid dat deze gegevens worden misbruikt of leiden tot stigmatisering van bepaalde religieuze of culturele groepen?
• Wat zijn de waarborgen om privacy van burgers te beschermen tegen overmatig toezicht?
• Hoe weegt de overheid de waarde van religieus onderwijs voor de identiteitsontwikkeling van jongeren mee in haar besluitvorming?
• Heeft de overheid onderzoek gedaan naar de positieve impact van informeel religieus onderwijs, en hoe wordt dat meegenomen in de beoordeling?
• Hoe wordt voorkomen dat deze wet leidt tot verdere polarisatie en wantrouwen jegens de overheid binnen religieuze gemeenschappen?
• Zijn er alternatieven overwogen om problematische vormen van onderwijs aan te pakken zonder fundamentele vrijheden te schenden?
• Waarom wordt de verantwoordelijkheid niet meer gelegd bij ouders en gemeenschappen zelf, in plaats van directe overheidsinterventie?
• Hoe kan de overheid samenwerken met religieuze instellingen om transparantie en kwaliteit te waarborgen zonder te controleren of in te grijpen?
• Hoe rechtvaardigt de overheid dat dit voorstel alle informele onderwijsinstellingen raakt, terwijl het probleem zich slechts in enkele gevallen voordoet?
• Is de impactanalyse van deze wet publiekelijk beschikbaar, en hoe wordt aangetoond dat de voordelen opwegen tegen de nadelen?
7. Toekomstige implicaties
• Zet deze wet een precedent voor verdere controle op andere vormen van informeel onderwijs, zoals bij sportverenigingen of hobbygroepen?