Wet toezicht informeel onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
27 november 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op het Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Ik schrijf u als een bezorgde burger, diep geraakt door het voorgestelde wetsvoorstel voor 'toezicht op informeel onderwijs'.
Het voorstel wekt de indruk dat informeel onderwijs binnen moskeeën en islamitische instellingen bij voorbaat wordt gezien als problematisch en onderdrukkend. Dit draagt bij aan een narratief waarin moslims voortdurend onder verdenking staan, wat de sociale cohesie in onze samenleving ernstig schaadt.
Mijn zorgen:
Discriminatie en Stigmatisering:
Door specifiek de nadruk te leggen op religieus geïnspireerd informeel onderwijs, lijkt het wetsvoorstel mosliminstellingen in het bijzonder te targeten. Dit versterkt negatieve stereotyperingen over moslims en marginaliseert een grote groep burgers.
Recht op Vrijheid van Religie:
Artikel 6 van de Grondwet beschermt de vrijheid van godsdienst, inclusief de vrijheid om onderwijs te organiseren volgens religieuze normen. Dit wetsvoorstel dreigt dit fundamentele recht te ondermijnen en schept een precedent waarin religieuze vrijheid wordt beperkt.
Aantasting van Vertrouwen:
Moslims in Nederland leveren al generaties lang een positieve bijdrage aan de samenleving. Dit soort wetgeving versterkt wantrouwen jegens een gemeenschap die al te vaak het doelwit is van discriminatie en polarisatie.
Onnodige Controle:
De meeste moskeeën en islamitische onderwijsinstellingen handelen al volledig transparant en volgens de Nederlandse wet. Extra toezicht is overbodig en creëert een bureaucratische last, terwijl het weinig toegevoegde waarde biedt voor de samenleving.
Ik verzoek u dringend om de mogelijke negatieve impact van dit wetsvoorstel op moslims in overweging te nemen. Dit is niet alleen een kwestie van juridische correctheid, maar ook van sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid in onze diverse samenleving.