Wet toezicht informeel onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
15 november 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op het Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
De Wet toezicht informeel onderwijs is een overbodige en schadelijke wet die onze samenleving meer kwaad dan goed zal doen. Hoewel het beschermen van kinderen tegen haat, geweld en discriminatie belangrijk is, gaat deze wet veel te ver en richt deze zich op een manier die onnodig stigmatiserend is en fundamentele vrijheden aantast.
Allereerst wekt de wet de indruk dat informeel onderwijs een broedplaats is voor extremisme en haat, terwijl het merendeel van het informeel onderwijs juist bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling, culturele verrijking en sociale binding van kinderen. Door een negatieve stempel te drukken op dit type onderwijs, wordt wantrouwen gezaaid tegenover gemeenschappen die vaak al kwetsbaar zijn voor stereotypering en discriminatie. Dit werkt stigmatiserend en creëert onnodige verdeeldheid in de samenleving.
Bovendien introduceert de wet een gevaarlijk precedent van overheidscontrole in de privésfeer. Het informeel onderwijs wordt op eenzelfde manier behandeld als formele instellingen, terwijl het juist draait om vrijheid en vrijwilligheid. Dit vormt een directe bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting en onderwijs. Het verbod op bepaalde lesmaterialen of methoden kan leiden tot subjectieve interpretaties, waarbij culturele of religieuze waarden onterecht als “gevaarlijk” worden bestempeld.
Daarnaast is deze wet disproportioneel. Incidenten van problematisch informeel onderwijs zijn schaars en kunnen al worden aangepakt met bestaande instrumenten, zoals het strafrecht en kinderbeschermingsmaatregelen. Deze wet introduceert een bureaucratisch toezichtstelsel dat tijd en middelen verspilt zonder dat het daadwerkelijke problemen oplost.
Tot slot negeert de wet de positieve effecten van informeel onderwijs, zoals het versterken van identiteit en gemeenschapsgevoel. In plaats van vrijheid te ondermijnen en groepen te stigmatiseren, moet de overheid investeren in dialoog en ondersteuning van informele onderwijsinitiatieven die bijdragen aan sociale cohesie. Deze wet ondermijnt dat doel volledig.