Wet toezicht informeel onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Capelle aan den IJssel
|
Datum
|
21 november 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op het Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Het wetsvoorstel kan worden gezien als een inbreuk op de vrijheid van onderwijs, zoals vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet. Strikte regulering kan de diversiteit beperken en de vrijheid van ouders en instellingen om onderwijs naar eigen inzicht vorm te geven, ondermijnen.
Het voorstel introduceert een systeem van toezicht dat mogelijk leidt tot overregulering. Dit kan een bureaucratische last vormen voor informele settingen, die vaak al met beperkte middelen werken. Bovendien kan het vrijwilligers en kleine organisaties afschrikken die waardevolle educatie aanbieden, zoals bijlesinstituten en culturele scholen, naast clubs en verenigingen, die een belangrijke rol spelen in de sociale en culturele ontwikkeling van kinderen.
Er zijn serieuze vragen over de effectiviteit en handhaafbaarheid van het voorgestelde toezicht. De Inspectie van het Onderwijs heeft zelf aangegeven dat zij niet de geschikte instantie is voor toezicht op informeel onderwijs, gezien de aard van de activiteiten en de beperkte middelen.
In plaats van strikte regulering, zouden alternatieve oplossingen overwogen kunnen worden om problematische situaties vroegtijdig te signaleren en aan te pakken, investeren in educatie en voorlichting voor ouders en kinderen over de gevaren van haatzaaiing en discriminatie, en stimuleren van zelfregulering binnen de sector d.m.v. gedragscodes en vrijwillige certificering.
Informeel onderwijs speelt een cruciale rol in het versterken van gemeenschappen en het bieden van culturele en religieuze educatie. Strikte regulering kan leiden tot wantrouwen en vervreemding binnen deze gemeenschappen, wat contraproductief kan zijn voor de sociale cohesie.
Hoewel het belangrijk is om kinderen te beschermen tegen schadelijke invloeden, moet dit zorgvuldig worden afgewogen tegen de rechten en vrijheden van onderwijsinstellingen en ouders. Ik verzoek u daarom om alternatieve benaderingen te verkennen die zowel effectief als proportioneel zijn.
Op dit moment zijn er al mogelijkheden om het genoemde probleem aan te pakken. De IvO kan signalen van misstanden ontvangen van burgers of instanties zoals de politie of het Openbaar Ministerie. Als de inspectie concludeert dat er een redelijk vermoeden is dat de wet wordt overtreden en een onafhankelijke adviescommissie daarover advies heeft gegeven, kan de inspectie langsgaan en daadwerkelijk toezicht houden. Ook stimuleert de overheid dat informele scholen een VOG aanvragen voor hun vrijwilligers.