Wet toezicht informeel onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Noordhorn
|
Datum
|
26 november 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op het Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Het informeel onderwijs is dat, informeel onderwijs. De inspectie inzetten als 'zedenmeester' voor deze vorm van educatie is niet passend binnen de doelstellingen van de inspectie die moet toezien op de kwaliteit van het reguliere onderwijs. Daar hebben ze de handen al meer dan vol aan, van deze taak kunnen ze zich onvoldoende kwijten zo is recent gebleken.
Artikel 3 benoemt zaken die sowieso al niet toegestaan zijn volgens de wet.
Artikel 6.3: bijzondere persoonsgegevens; dit betekent dat de wetgeving door de AP getoetst moet worden m.i.; daarnaast: waar en hoe wil men deze gegevens verzamelen aangezien deze niet in de BRP staan?
Artikel 7 leidt tot een 'stasi-cultuur' waarbij mensen niet meer in vrijheid hun godsdienst kunnen uitoefenen maar altijd 'over de schouder' moeten kijken en het zal mensen aanmoedigen uit de verkeerde motieven meldingen te doen. Bijv. mensen die een hekel hebben aan christenen, joden, moslims e.a. of mensen die in de betreffende groep een conflict hebben en op deze manier de 'rekening willen vereffenen'. De voorgestelde wet is een perverse prikkel hiertoe;
Artikel 9.2. a, b Inmening staat in de vrijheid van godsdienst;
Artikel 9.2. c een dergelijk verbod is onhaalbaar;
Enz, enz.
Constateringen:
Om nu salafistische extremisten te kunnen aanpakken wordt met een kanon op een mug geschoten. Volstrekt onschuldige, al eeuwenlang bestaande, vorming en gezelligheid voor kinderen wordt onder een vergrootglas gelegd en gecriminaliseerd;
- aantasting scheiding tussen kerk en staat. De staat heeft zich niet inhoudelijk te bemoeien met het onderwijs in religieuze instellingen en verenigingen;
- aantasting vrijheid van vereniging;
- aantasting grondwettelijke rechten. "Vrijheid van godsdienst en levensovertuiging ligt vast in verschillende internationale mensenrechten, documenten en verdragen, zoals in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM), het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en in het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (IVBPR)." (College voor de Rechten van de Mens).
Dit voorstel bestempelt feitelijk iedereen die religeus is en kinderen informeel onderwijs laat volgen tot potentieel verdachte. Dit is een criminalisering van godsdienstige activiteit.
Conclusie: dit wetsvoorstel is onhoudbaar, ongeoorloofde inmening in de religieuze vrijheden en vrijheid van vereniging en moet van tafel.