Wet toezicht informeel onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
5 december 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op het Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Het voorgestelde wetsvoorstel is niet alleen overbodig maar ook problematisch. Strafbare feiten zijn al strafbaar onder bestaande wetgeving, en er is geen bewijs dat dit voorstel bijdraagt aan het voorkomen van misstanden binnen informeel onderwijs. Dit maakt het voorstel een vorm van symbolische politiek die onterecht moslims stigmatiseert en provoceert.
Door informeel onderwijs expliciet onder toezicht te stellen zonder concrete noodzaak, wordt een negatieve boodschap afgegeven: bepaalde groepen worden bij voorbaat verdacht gemaakt. Dit draagt niet bij aan bescherming, maar vergroot polarisatie en discriminatie.
Het onderwijzen van islamitische normen en waarden aan kinderen is geen bedreiging, maar juist een waardevolle bijdrage aan hun morele en sociale ontwikkeling. Islamitische normen bieden een objectieve moraal gebaseerd op wijsheid en rechtvaardigheid, die stabiliteit biedt in een wereld vol relativisme.
Het westerse idee van "je bent vrij zolang je niemand pijn doet" wordt vaak gebruikt als morele basis. Maar dit principe is vaag, subjectief en wordt regelmatig ingezet als wapen tegen kritische geluiden die niet stroken met westerse normen. Wie bijvoorbeeld islamitische kritiek uit op bepaalde gedragingen, wordt vaak weggezet als intolerant of extremist. Dit toont de hypocrisie van dit principe en is een ernstige inperking van vrijheid van meningsuiting.
Vrijheid zonder duidelijke grenzen leidt tot chaos. Wat de een als vrijheid ervaart, kan voor de ander schadelijk zijn. Islam biedt een coherente standaard die individuele rechten beschermt en een balans zoekt tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. Dit bevordert gerechtigheid en een gezonde samenleving.
Ik roep beleidsmakers op om dit wetsvoorstel in te trekken en te kiezen voor inclusieve beleidsvorming die gemeenschappen versterkt in plaats van verdacht maakt. Symbolische maatregelen zoals deze horen niet thuis in een rechtsstaat die gelijke behandeling en vrijheid van onderwijs hoog in het vaandel draagt.