Wet toezicht informeel onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
21 november 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op het Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Geachte lezer,
Zijn er pilotprojecten uitgevoerd om de impact van deze wet in de praktijk te toetsen? Zo ja, wat waren de resultaten?
Hoe voorkomt het ministerie dat groepen met minder middelen (bijvoorbeeld migrantengemeenschappen) door deze wet onevenredig worden benadeeld?
Zijn er compensatiemaatregelen voor kleine aanbieders van informeel onderwijs die door deze wet met extra kosten worden geconfronteerd?
Hoe wordt transparantie en dialoog met betrokken partijen tijdens de implementatie van de wet gewaarborgd?
Hoe worden toezichthouders getraind om de culturele en religieuze gevoeligheden van diverse gemeenschappen te begrijpen en te respecteren?
Wat is de begroting voor het toezicht op informeel onderwijs, en hoe rechtvaardigt het ministerie deze uitgaven?
Hoe wordt toezicht in balans gehouden zodat het niet overgaat in micro-management of intimidatie van aanbieders?
Wat gebeurt er als een informeel onderwijsprogramma niet voldoet aan de eisen maar van essentieel belang is voor een gemeenschap?
Hoe wordt voorkomen dat toezichthouders willekeurig of discriminerend handelen?
Hoe voorkomt de wet dat innovatieve of experimentele onderwijsinitiatieven worden ontmoedigd?
Wat zijn de langetermijngevolgen van de wet voor de toegang tot informeel onderwijs in achtergestelde gemeenschappen?
Is er een risico dat deze wet leidt tot meer wantrouwen tussen de overheid en minderheidsgemeenschappen?
Hoe voorkomt het ministerie dat kinderen en jongeren met speciale onderwijsbehoeften door deze wet minder toegang krijgen tot aangepast informeel onderwijs?
Heeft het ministerie een risicoanalyse uitgevoerd om te bepalen of aanbieders zullen stoppen door de impact van deze wet?
Welke lessen heeft het ministerie getrokken uit andere landen met soortgelijke wetten, en hoe zijn deze toegepast op de Nederlandse situatie?Hoe verhoudt deze wet zich tot internationale standaarden op het gebied van informeel onderwijs en mensenrechten?
Wordt de wet gebruikt als voorbeeldbeleid binnen de EU of andere multilaterale organisaties? Zo ja, waarom?
Welke concrete maatregelen worden genomen om te voorkomen dat deze wet kwalitatief goed informeel onderwijs ontmoedigt?
Hoe wordt gecontroleerd of de eisen die worden gesteld aan informeel onderwijs proportioneel zijn en bijdragen aan veiligheid en kwaliteit?