Wet toezicht informeel onderwijs
Reactie
Naam
|
Meer dialoog ipv controle! E Izci
|
Plaats
|
Deventer
|
Datum
|
18 november 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op het Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs dan kunt u hier een reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Als moslim en iemand die zich vrijwillig inzet voor het lesgeven in moskeeën, wil ik graag mijn zorgen uitspreken over het voorstel voor deze nieuwe wet. Hoewel ik begrijp dat de overheid wil voorkomen dat kinderen worden blootgesteld aan ongewenste invloeden, ben ik het niet eens met de suggestie dat het onderwijs dat in onze moskeeën wordt gegeven, een risico vormt voor de samenleving. Wij richten ons juist op het bevorderen van vrede, liefde, respect en de juiste omgang met anderen.
Het informele onderwijs dat wij in de moskeeën aanbieden, draait om het overbrengen van essentiële waarden zoals mededogen, verdraagzaamheid en het goed functioneren binnen de Nederlandse maatschappij. Wij leren onze kinderen om goede burgers te zijn en om met een open en respectvolle houding met anderen om te gaan, ongeacht hun achtergrond. Daarbij houden wij altijd rekening met de huidige tijdsgeest en passen wij ons onderwijs hierop aan.
De invoering van deze wet, die de mogelijkheid biedt om op basis van vermoedens ingrijpende maatregelen te nemen, maakt mij bezorgd. Het lijkt erop dat er wantrouwen bestaat tegenover het werk dat wij doen, terwijl wij ons juist inzetten om jongeren positief te beïnvloeden en hen te helpen uit te groeien tot verantwoordelijke, vredelievende en respectvolle burgers. Het risico bestaat dat door deze wet juist het omgekeerde effect wordt bereikt: dat onze jongeren zich afgewezen en onbegrepen voelen, wat hun integratie en hun vertrouwen in de maatschappij kan ondermijnen.
In plaats van het opleggen van strenge toezichtmaatregelen op basis van vermoedens, zou het juist constructiever zijn als er meer samenwerking en dialoog ontstaat tussen de overheid en religieuze instellingen. Dit kan bijdragen aan een beter begrip van wat wij binnen onze moskeeën daadwerkelijk onderwijzen en hoe wij kinderen ondersteunen in hun persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling.
Mvg,
Esra Izci