Wijziging Besluit BRP ivm verkorten inschrijftermijn vreemdelingen e.a.

Reactie

Naam L. de Borst
Plaats Zwanenburg
Datum 30 januari 2017

Vraag1

Wilt u reageren op deze regeling? Dan kunt u hier uw reactie geven.
De Tweede Kamer nam in 2016 een motie aan: in 2018 zullen de burgerlijke gemeenten geen adreswijzigingen en berichten van overlijden meer verstrekken aan de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA). Bij mijn weten is dit een dienst waarvoor door de kerken betaald wordt. Ik vind het een slechte zaak als deze motie wordt aangenomen. En wel om de volgende redenen:
1. Alleen kerken worden uitgesloten van inzage in de BRP (Basisregistratie personen), andere organisaties zoals NS, GGD, notarissen, het waterschap, sport- en muziekverenigingen, loterijen en pensioenfondsen blijven recht houden op deze service. Hiermee worden de kerken gediscrimineerd!
2. Wanneer iemand naar een verpleeghuis gaat en zelf niet meer voldoende bewust is dat hij/zij een adreswijziging moet doorgeven aan een kerkelijk bureau, wordt de verhuizing toch doorgegeven en ontvangt hij/zij bezoek van de gemeente of parochie op haar nieuwe adres.
3. Wanneer iemand overlijdt en de nabestaanden verzuimen dit overlijden door te geven, wordt het feit van dit overlijden toch bekend bij de ledenadministratie en kan worden voorkomen dat er pijnlijke situaties ontstaan.
4. Op basis van het christelijk geloof hebben de kerken het vaste voornemen om hun bijdrage aan de samenleving te blijven leveren. Genoemd besluit bemoeilijkt dat echter en impliceert het risico dat kerken in hun organisatorisch vermogen nodeloos worden verzwakt. Daarmee demotiveert u, overheid, kerkelijk betrokken mensen in hun dienst aan de samenleving.