Wijziging Besluit BRP ivm verkorten inschrijftermijn vreemdelingen e.a.
Reactie
Naam
|
Dr. A.G. Harryvan
|
Plaats
|
Groningen
|
Datum
|
30 december 2016
|
Vraag1
Wilt u reageren op deze regeling? Dan kunt u hier uw reactie geven.
Geachte dames en heren,
Net nu in brede kring het inzicht doorbreekt dat kerken en andere geloofsgemeenschappen een belangrijke rol hebben te spelen in het opvangen van gevoelens van vereenzaming, van het zich grotelijks te kort gedaan voelen, het zich bedreigd en/of gediscrimineerd voelen en andere negatieve tendensen in onze samenleving, stelt u voor deze samenbindende taak substantieel te verzwaren door SILA voortaan adresgegevens te onthouden. Uw motieven - ik vermoed dat ze vooral in de privacy-sfeer liggen - zijn ongetwijfeld nobel, maar heeft u de consequenties van deze stap voor de kwetsbare individuen die nu mede dankzij SILA door de kerken c.s. worden geholpen voldoende doordacht? Leeft u - bij voorbeeld - met de illusie dat een verwarde zwerver zijn overplaatsing naar een andere instelling zelf aan het Leger des Heils gaat rapporteren? Dat een analfabete zorgbehoevende dan per telefoon het parochiesecretariaat van haar verhuizing op de hoogte gaat stellen? Dat een dementerende moeder haar atheïstische zoon zo ver krijgt dat hij haar opname in een inrichting rapporteert aan haar geloofsgemeenschap? Wat zou het geweldig zijn als het zo ging, inderdaad.
Maar zo gaat het niet.
En daarom heeft u zich de vraag te stellen of de winst van uw privacy-bevorderende maatregel niet disproportioneel ten koste gaat van de mensen die zichzelf niet of onvoldoende op de maatschappelijke rails kunnen houden.
De voorgestelde ontkoppeling van SILA had functie gehad in de jaren zeventig: toen opdringerige ouderlingen en diakenen de ontkerkelijkte jongeling met ongevraagd bezoek in de avonduren haar of hem in haar nieuwe woonplaats alsnog terug in de kudde van de geloofsgemeenschap van de ouders wilden sturen. Maar anno 2016 is er alle reden die logica uiterst kritisch te bezien: Als het waar is dat de kerken (en de andere geloofsgemeenschappen) kwetsbare mensen weten te bereiken in de marge van de samenleving die door de officiële instanties niet bereikt worden, weet u dan zeker dat privacy-beginselen - die in een ideale samenleving zouden prevaleren - in de huidige constellatie desondanks het zwaarst moeten wegen? Ook als dat onbedoeld onze samenleving verder verschraalt? Denkt u alstublieft goed na en doet u vooral nader onderzoek naar de mogelijke gevolgen van uw voorstel. Het zou zomaar kunnen dat u de betekenis van SILA voor het functioneren van de pastorale zorg voor kwetsbare burgers onvoldoende op waarde heeft geschat.