Wet internationalisering in balans
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
19 juli 2023
|
Vraag1
Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Met ontzetting lees ik de bepalingen van het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, en wel om drie belangrijke redenen:
Ten eerste centraliseert dit wetsvoorstel de besluitvorming en vermindert het de responsiviteit op de veranderende behoeften van Nederland. Dit wordt verder benadrukt door het gebrek aan waardering van het ministerie van onderwijs voor de systeemrisico's die dit wetsvoorstel met zich meebrengt, waarbij de bredere repercussies voor het land worden genegeerd: veel van deze internationale studenten zijn een motor van de economie, zowel voor de instroom van middelen die ze naar onze steden en de verlichting die ze bieden voor arbeidstekorten op onze arbeidsmarkt.
Ten tweede verergeren de vermeende oplossingen van het wetsvoorstel de problemen die het probeert op te lossen.
Een onmiddellijke impact van dit wetsvoorstel is dat het de kwaliteit van het onderwijs zal vthemminderen door hoogwaardige internationale academici die momenteel in onze instellingen voor hoger onderwijs werken, te vervreemden. Bovendien gaat het voorbij aan het feit dat universiteiten niet zonder kunnen en worden er geen oplossingen aangeboden om ze te vervangen.
Simpelweg de instructietaal veranderen en bidden dat het de vraag naar toegang tot hoger onderwijs vermindert, brengt geen slimmere studenten naar de aula.
Ten slotte, en in meer fundamentele zin, is dit wetsvoorstel weerzinwekkend vanwege wat het onze jeugd meedeelt: dat ze niet kunnen concurreren in de wereld. Het verraadt ons vertrouwen in hun veerkracht en vermogen om de mondiale uitdagingen die voor ons liggen het hoofd te bieden en tegelijkertijd Nederland af te sluiten als een land dat ideeën heeft die het delen waard zijn. Door hen met deze maatregelen te vertroetelen, wordt hun vermogen om het hoofd te bieden aan een geglobaliseerde beroepsbevolking verlamd en worden de problemen die ons land dringend moet oplossen alleen maar erger.
Nederland is sinds het ontstaan een naar buiten gericht land. We zijn een klein land dat, door verantwoordelijkheid te nemen en onze uitdagingen het hoofd te bieden, in staat was om over de hele wereld handel te drijven en een wetenschappelijk en economisch baken te zijn. En onze geschiedenis laat zien dat we die principes met groot gevaar negeren.
Vraag2
Hoe beoordeelt u de uitvoerbaarheid voor de onderwijspraktijk en heeft u nog suggesties om de uitvoerbaarheid te bevorderen?
1) Introduceer hogere toelatingseisen voor zowel lokale als internationale studenten via GMAT- en TOEFL-minimumscores. Dit zal het aantal studenten dat zich inschrijft voor cursussen aanpakken en tegelijkertijd de kwaliteit van studenten in het hoger onderwijs verbeteren. Onze Nederlandse studenten kunnen en moeten hun vaardigheden verbeteren in hun basisonderwijs, wat een ramp is.
2) Voeg lessen toe om Nederlands te leren voor internationals (neem de kosten op in hun collegegeld) en maak afstuderen afhankelijk van het succesvol behalen van vaardigheid op A2-niveau.
3) Stimuleer Nederlandse jongeren om in het buitenland te studeren door volledige beurzen te verstrekken aan excellente studenten die toegang krijgen tot universiteiten die in de top 20 van de wereld staan.