Wet internationalisering in balans
Reactie
Naam
|
Radboud Universiteit (prof.dr. L.E. Jensen)
|
Plaats
|
Nijmegen
|
Datum
|
25 juli 2023
|
Vraag1
Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Deze wet komt tegemoet aan de breed gedeelde wens om tot een betere balans te komen in het hoger onderwijs met betrekking tot het aantal Engelstalige opleiding en de instroom van buitenlandse studenten. Momenteel komt 40 % van de nieuwe studenten uit het buitenland en is de balans tussen Nederlandstalige en Engelstalige opleidingen zoekgeraakt. Afgezien van de vraag of Nederlandse universiteiten de taak hebben om zoveel buitenlandse studenten op te leiden, is er ook een te grote druk op de woningmarkt ontstaan evenals een te hoge werkdruk bij docenten. Dat zijn niet-vakgerelateerde argumenten om een betere taalbalans na te streven. Inhoudelijke argumenten zijn ook talrijk: het volledig overgaan op het Engels leidt tot een verschraling van de inhoud en de kwaliteit van het onderwijs kan onder druk komen te staan. Een overzicht van de risico's van een te grote overgang naar Engelstalige opleidingen is al in 2017 gegeven door de KNAW (https://www.knaw.nl/publicaties/nederlands-en-engels-taalkeuze-met-beleid-het-nederlands-hoger-onderwijs).
Er ligt een uitgebalanceerd voorstel, waarbij er nog altijd ruimte is voor een deel anderstalig onderwijs (in het derde bachelorjaar en in de master). Buitenlands personeel dat alleen Engels spreekt kan zodoende in dat deel van de opleiding en de master worden ingezet en ze worden aangespoord Nederlands te leren om zo ook in de andere jaren inzetbaar te zijn. Bovendien laat dit wetsvoorstel ruimte voor uitzonderingen. Een punt van zorg is nog wel dat de uitzondering niet opnieuw de regel wordt.
Vraag2
Hoe beoordeelt u de uitvoerbaarheid voor de onderwijspraktijk en heeft u nog suggesties om de uitvoerbaarheid te bevorderen?
Het voorstel is zeer goed uitvoerbaar, zeker wanneer je bedenkt in welk tempo opleidingen over zijn gegaan op het Engels. Een omgekeerde beweging is net zo goed denkbaar en uitvoerbaar. Er is bovendien in een overgangsperiode voorzien waarin de opleidingen zich goed kunnen voorbereiden.