Wet internationalisering in balans

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Lausanne
Datum 16 juli 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Dit plan heeft de potentie om een van mooiste aspecten van het Nederlandse hoger onderwijs af te breken: de toegankelijkheid. Dat zo veel---inderdaad, op dit moment té veel---studenten kiezen voor Nederland is iets om waanzinnig trots op te zijn. Wellicht nog belangrijker, dat veel studenten kúnnen kiezen voor Nederland is iets om trots op te zijn, de deur staat zo goed als altijd op een kier.

Dat er wat moet gebeuren is volstrekt helder en ik denk dat de meeste internationale studenten alle begrip hebben voor een trap op de rem. Waarom er echter een taaleis op tafel komt is volstrekt onduidelijk. In de media vernemen we vaak anekdotisch bewijs van studenten die ``Nederlands in het Engels studeren”. Echter is het zeer ongeloofwaardig dat de focus op de Nederlandse taal net zo groot zou zijn als er geen wonignood was geweest, als we een overschot aan docenten zouden hebben, of als de studiebanken overwegend leeg waren. In paragraaf “d) Wat gebeurt er als de overheid niets doet (Nuloptie)?” komt er dan ook geen enkel probleem omtrent de taal naar voren.

Los van het nut en allerhande praktische bezwaren is voor mij het grootste probleem het signaal dat we als land afgeven. Zoals prachtig omschreven door Carl Sagan in Pale Blue Dot is de strijd op aarde lastig te begrijpen zodra we uitzoomen. Het staat uiteraard iedereen vrij daar wat van te vinden, maar nou is de wetenschap wel een veld waar bij uitstek de visie van Sagan breed gedragen wordt. Zelfs in tijden van oorlog laat de wetenschappelijke gemeenschap zich niet zomaar splijten. Met het invoeren van deze plannen geven we een dubieus signaal af aan de gehele wetenschap, met alle gevolgen van dien.

Dear students, today we will discuss the word: paardenmiddel.
paar·den·mid·del (het; o; meervoud: paardenmiddelen)
- uiterste wanhoopsmiddel
...

Vraag2

Hoe beoordeelt u de uitvoerbaarheid voor de onderwijspraktijk en heeft u nog suggesties om de uitvoerbaarheid te bevorderen?
Het is onduidelijk waar de docenten gevonden gaan worden.