Wet internationalisering in balans
Reactie
Naam
|
HZ University of Applied Sciences (Prof. dr B.M. Oomen)
|
Plaats
|
Vlissingen
|
Datum
|
12 september 2023
|
Vraag1
Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Graag reageer ik, als voorzitter van de Hogeschool in Zeeland, op het wetsvoorstel. Hoewel dit voorstel begrijpelijk is vanuit het perspectief van het wetenschappelijk onderwijs in de steden, geldt dit niet vanuit het perspectief van een hbo in een regio als Zeeland. Dit maakt, in mijn optiek, het voorstel niet proportioneel.
* Het perspectief van het hbo: de MvT geeft aan dat het probleem van doorgeschoten internationalisering een probleem is van het wo. In het hbo is het aantal internationale studenten gemiddeld 8 %, voor onze eigen hogeschool is dit 17 %.
* Het perspectief van de regio: het valt te prijzen dat het wetsvoorstel eerdere input vanuit meer perifere regio's in Nederland incorporeert, en aangeeft het belang van de regio mee te zullen wegen in het toetsen van de doelmatigheid van anderstalige opleidingen. Dit is voor een krimpregio als Zeeland van het grootste belang. Het vertrek van jongeren (waarvan maar 1 op de 4 na de studie terugkeert naar Zeeland) leidt tot de grootste arbeidsmarktkrapte van het land. Een hbo als de HZ staat onder permanent druk van Zeeuwse werkgevers om studerenden binnen de provincie vast te houden maar ook naar de provincie te trekken. Daarbij zijn veel van de grootste werkgevers (Dow, Yara, Zeeland Refinery) Engelstalig. De maatschappelijke knelpunten die de ratio vormen voor het voorstel (met name de woningnood in de steden) gelden in een regio als Zeeland hoegenaamd niet. Daar zijn internationale studenten, voor alle opleidingen, welkom. Overigens onderschrijf ik het belang van aandacht voor het Nederlands in anderstalige opleidingen, dit onder andere om de blijfkans te vergroten.
Zorgpunt in het voorstel is het door elkaar halen van de begrippen krimp- en grensregio. Hoewel Zeeland in het voorstel geldt als grensregio is de ratio voor onze zorg over het voorstel niet zozeer de grensproblematiek maar eerder het wegtrekken van jongeren in combinatie met de arbeidsmarktkrapte. Daarbij is de keuze in de tekst van het voorstel voor de term ‘regionaal belang’ beter dan de alternatieven.
Het generiek beteugelen van de instroom van internationale studenten, ook in regio’s en onderwijstypen waar er geen probleem is, strijdt mijns inziens met de kabinetsreactie op ‘Elke Regio Telt’.
Vraag2
Hoe beoordeelt u de uitvoerbaarheid voor de onderwijspraktijk en heeft u nog suggesties om de uitvoerbaarheid te bevorderen?
Dit voorstel heeft tot doel het beperken van de instroom van internationale studenten, ook in gebieden en onderwijsvormen waar dit geen probleem vormt. Voor de HZ/UAS zou het gevolg zijn dat wij veel minder tegemoet kunnen komen aan de vraag vanuit de Zeeuwse arbeidsmarkt dan momenteel het geval is. Ook zou het leiden tot een verschraling van ons onderwijsaanbod: ook Zeeuwse studenten leren van de 'international classroom' in studies als Tourism, International Business en Watermanagement. Het voorstel, kortom, is zowel schadelijk voor onze onderwijspraktijk als voor een regio als Zeeland. Het buiten beschouwing laten van het hbo in de maatregelen zou deze negatieve effecten beperken.