Wet internationalisering in balans

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 26 augustus 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Dit wetsvoorstel is een disproportionele reactie op jaren onduurzaam internationaliseringsbeleid van de regering. Het is niet juist dat nu de toestroom van internationale studenten als de grote boosdoener voor het tekort aan huisvesting wordt gezien en dat dit probleem wordt gegeneraliseerd over het hele land. Ja, er is een tekort aan huizen en veel internationale studenten. Ook waar is dat er lang niet genoeg gebouwd wordt, dat kamers duur zijn en dat onderwijsinstellingen in het algemeen veel te snel aan het groeien zijn en de stad het niet aan kan. Doe het niet alleen omdat de politici het willen, vraag de studenten naar de positieve ervaringen met een internationale klas, want er zijn er zo veel. Daarnaast is het deels begrijpelijk dat het behouden van het Nederlands als voertaal op de instellingen een wens is. Echter grenzen enkele maatregelen aan het onderscheid maken tussen mensen die Nederlands spreken en die dat niet kunnen. Dit is indirecte discriminatie op basis van nationaliteit, iets wat direct in strijd is met de EU regels. Dit en de noodfixus zijn maatregelen die als zeer vijandig worden geïnterpreteerd door de huidige internationale studenten en medewerkers, het is een maatregel maar die de oplossing voor het voorgestelde probleem. Nederland moet zich ook realiseren dat als wij het moeilijker maken voor niet Nederlands sprekenden om hier te studeren, dat soortgelijke maatregelen in andere landen ingevoerd kunnen worden. Dit wetsvoorstel lijkt te vergeten dat de internationale studenten die hier komen onderdeel zijn van tweerichtingsverkeer, een kennisuitwisseling waar wij enorm van profiteren. Nederland als kennisland moet realistisch zijn en zien dat wij in een verbonden internationale samenleving leven en studeren. Een protectionistische houding jegens kennisuitwisseling helpt ons niet om onze positie als kennisland te behouden. Internationaal is niet alleen engelstalig, het is ook een uitwisseling van cultuur, van perspectieven en van ervaring. Die perspectieven maken internationaal gericht onderwijs sterk en toekomstbestendig, het leert studenten om verder te kijken dan zichzelf en hun eigen idealen te overwegen. Dit is precies waar het hoger onderwijs voor is: kritisch reflecteren op de realiteit en leren van zoveel mogelijk bronnen. Dat gaat niet met alleen maar Nederlandse studenten in een internationale relaties opleiding

Vraag2

Hoe beoordeelt u de uitvoerbaarheid voor de onderwijspraktijk en heeft u nog suggesties om de uitvoerbaarheid te bevorderen?
De uitvoerbaarheid zal zeer verschillen per onderwijsinstelling. Internationalisering in het onderwijs ziet er verschillend uit per onderwijsinstelling. In de uitvoering moet rekening gehouden worden met deze verschillen. Uniform beleid toepassen op 2 universiteiten die een compleet verschillende studentenpopulatie en onderwijsaanbod hebben is niet de juiste manier om dit aan te pakken. Hou rekening met de grensregio's, met de instellingen die met hun internationale opleidingen talent aantrekken wat wij in Nederland nodig hebben. Hou rekening met de terugslag die instellingen gaan krijgen van de internationale studenten die zich minder gewild gaan voelen en de exclusie binnen de instellingen als gevolg hiervan. Vergeet niet de waarde van internationalisering zodat over een paar jaar er geen wetsvoorstel moet komen omdat Nederland fors is gedaald in de rankings als kennisland, internationale studenten afgeschrokken en samenwerkingen met buitenlandse universiteiten verbroken. Dit is beleid wat op de lange termijn een grote impact gaat maken, laat het niet beïnvloed worden door de tijdelijke meningen en perikelen van de politiek. Neem de tijd voor duurzaam beleid, anders staan we hier over 5 jaar weer. Ik begrijp dat bij sommige opleidingen een beter nut voor Engelstalig onderwijs hebben dan anderen, maar dat is dan maatwerk zoals het altijd al is geweest. Opleidingen en instellingen die enorm profiteren van de voertaal Engels voor o.a ook diversiteit en inclusie, zullen lijden onder deze wet, zonder dat dit nodig is. Alleen maar omdat verscheidende beleidskeuzes na jaren samen zijn gekomen tot een overvol hoger onderwijs en dit een makkelijke zondebok is. Luister naar de onderwijsinstellingen die tegen dit voorstel zijn.