Wet internationalisering in balans
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Hilversum
|
Datum
|
16 juli 2023
|
Vraag1
Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
De uitbreiding van de plicht om de Nederlandse taalvaardigheid te bevorderen van Nederlandse studenten in het hoger onderwijs mist elke grond. Op pagina 20 van het concept wetsvoorstel staat letterlijk: "Onduidelijk is echter hoe het met de taalvaardigheid van de Nederlandstalige studenten gesteld is. In de Staat van het Onderwijs 2023 concludeert de inspectie dat informatie over de beheersing van de taalvaardigheid van instromende en uitstromende studenten ontbreekt." Het is echt niet zo dat een Nederlandse student van een Engelstalige studie psychologie, na vier jaar studie geen Nederlands meer spreekt, laat staan dat die zich onvoldoende zou kunnen redden in de Nederlandse beroepspraktijk. Als de minister100.000en studenten wil opzadelen met een opfriscursus grammatica, moet daar een serieuze reden voor zijn.
Vraag2
Hoe beoordeelt u de uitvoerbaarheid voor de onderwijspraktijk en heeft u nog suggesties om de uitvoerbaarheid te bevorderen?
Uiteraard kunnen we cursussen Nederlands van de plank trekken. Het vinden van docenten zal stukken lastiger zijn en wellicht ook ten koste gaan van andere sectoren in het onderwijs waar dit wel zinvol is. Maar zonder een serieuze onderbouwing zal er geen draagvlak zijn voor de maatregelen en zullen ze minimaal worden uitgevoerd. Verder gaat natuurlijk elk uur dat aan een volstrekt overbodige opfriscursus Nederlands wordt besteed, ten koste van zaken die wel echt van belang zijn. Het verbeteren van de Engelse taalvaardigheid zou zinvoller zijn.