Wet internationalisering in balans
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Maastricht
|
Datum
|
17 juli 2023
|
Vraag1
Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
"Doel is het Nederlands als taal in het hoger onderwijs te behouden en te versterken. " lijkt mij kansloos. Wereldwijd spreken ongeveer 23 miljoen mensen als moedertaal Nederlands, aldus https://www.nederlandenu.nl/over-het-koninkrijk/nederlandse-taal. "Engels wordt door meer dan 2 miljard mensen wereldwijd gesproken en fungeert als lingua franca voor internationale communicatie, onderwijs en wetenschap. Met officiële status in 58 landen en 23 gebieden, is het Engels cruciaal voor internationaal zakendoen." Voor wetenschappers in NL lijkt me dat het academisch zelfmoord is om in het NL te publiceren, tenzij het over specifiek NL onderwerpen gaat die een niet-NL waarschijnlijk niet zal boeien. Ik durf ook te wedden dat er onder de groepen die nu zogenaamd buiten de boot dreigen te vallen het niveau Engels beter is dan het Nederlands. Het is trekken aan een dood paard om nu Nederlands als academische taal te pushen, en quite frankly vind ik het een beetje sneue actie.
Verder: " Bovendien dreigt de toegankelijkheid voor Nederlandse studenten in het gedrang te komen bij bepaalde Engelstalige opleidingen" Ik vraag me af waar dat aan ligt, want dat staat niet uitgelegd namelijk. Zou het wellicht komen door de alomtegenwoordige zesjescultuur in Nederland, en zijn de studenten die uit het buitenland komen niet gewoon ijveriger? Lijkt me dat er daar een hoop te halen valt.
Vraag2
Hoe beoordeelt u de uitvoerbaarheid voor de onderwijspraktijk en heeft u nog suggesties om de uitvoerbaarheid te bevorderen?
Het ligt niet aan de taal, maar aan de kwaliteiten van de niet-Nederlandse studenten versus de Nederlandse. Het niveau Nederlands bij de grote meerderheid is bagger ("ik wordt", anyone?? of deze: "hij vertrouwd het niet"... etc. etc.). en academisch Nederlands zal op het HO echt niet ineens verbeteren, zeker omdat degenen die het moeten nakijken vaak ook niet eens fatsoenlijk Nederlands spreken https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5301644/leesvaardigheid-inspectie-onderwijs-basisschool-kinderen-steeds
denk eerlijk gezegd dat de enige manier om, als dat per sé gewenst is, het aantal niet-NL studenten te verlagen is om het gevraagde cijfergemiddelde van deze te verhogen, zodat daar al een selectie plaats vindt. Dan vergroot je overigens wel de kloof tussen de NL en niet-NL student wat betreft niveau maar het zij zo.