Wet internationalisering in balans

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 15 juli 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
De voorgestelde maatregelen, die beperkingen opleggen aan programma's die in het Engels worden gegeven, kunnen onbedoeld de kwaliteit van het onderwijs in gevaar brengen. Door barrières te creëren voor Engels onderwezen programma's, riskeren we de deelname van zeer getalenteerde buitenlandse professoren die comfortabeler zijn met lesgeven in het Engels te beperken. Deze professoren brengen een schat aan kennis, diverse perspectieven en innovatieve onderwijsmethoden mee die de leeromgeving enorm verrijken. Door hun vermogen om in het Engels te onderwijzen te beperken, kunnen we onbedoeld de rijkdom van de onderwijservaring verminderen, waardoor studenten mogelijk de kans wordt ontnomen om te leren van enkele van de beste geesten in hun vakgebied.

Hoewel dit wetsvoorstel geworteld lijkt te zijn in een nationalistisch sentiment, is het cruciaal om te onthouden dat onderwijs in essentie een wereldwijde humanitaire missie is. Nederland, net als elk ander land, heeft de verantwoordelijkheid om zijn onderwijs- en huisvestingscapaciteiten effectief te beheren. Het is echter even belangrijk om het principe van inclusiviteit in het onderwijs hoog te houden. Dit wetsvoorstel, zoals het er nu voorstaat, zou studenten die onzeker zijn over hun langetermijnplannen in Nederland mogelijk kunnen afschrikken. Door dit te doen, riskeren we een diverse groep van wereldwijd talent buiten te sluiten die aanzienlijk zou kunnen bijdragen aan de academische omgeving. Het is essentieel om een evenwicht te vinden tussen het beheren van lokale middelen en het behouden van de openheid en toegankelijkheid van het Nederlandse hoger onderwijs voor de wereldwijde studentengemeenschap.

Vraag2

Hoe beoordeelt u de uitvoerbaarheid voor de onderwijspraktijk en heeft u nog suggesties om de uitvoerbaarheid te bevorderen?
Mijn suggestie is om alle universiteiten te betrekken bij de besluitvorming.